[MD-sorular] kardinalite

Burak Kaya burakvonkaya at gmail.com
16 Eyl 2010 Per 10:42:29 EEST

Buraya küçük(!) bir düzeltme gerekiyor. Teoremi kanıtlamak için seçim beliti
gerekli.

İkinci paragrafta yazdığım şey elinizde A'dan B'ye verilmiş birebir bir f
fonksiyonu varsa B'den A'ya örten bir g fonksiyonu olduğunu kanıtlamak için
seçim belitinin gerekmediğini söylüyor.

Lakin kanıtlamak istediğimiz teoremde bize her n için A_n'den B'ye giden
birebir fonksiyonlar açık açık verilmiyor! Sadece A_n'lerin kardinalitesinin
B'den küçük eşit olduğunu biliyoruz. Yani her n için A_n'den B'ye giden
birebir fonksiyonlar kümesi boş değil. Şimdi her n için bu kümelerden
A_n'den B'ye giden birebir bir fonksiyon seçmek zorundayız (seçim beliti tam
olarak burada gerekiyor) ki B'den A_n'lere giden örten fonksiyonlar inşa
edebilelim.

Bu küçük (!) hata için özür dilerim, zamanında yazarken sanki her n için
bize A_n'den B'ye giden bir birebir fonksiyon veriliyor gibi düşünmüşüm.

Burak.

24 Ağustos 2010 17:53 tarihinde Burak Kaya <burakvonkaya at gmail.com> yazdı:

> [...]
>
> Söylediğiniz şeyle ilgili bir şey takıldı kafama. Sanki seçim beliti
> olmadan da yapabiliyoruz gibi. Şimdi A'dan B'ye birebir bir f fonksiyonu
> olduğu veriliyor bize. A boş değilse en az bir elemanı olduğunu biliyoruz,
> rastgele bir elemanını alıp -x diyelim buna- şu bağıntıyı tanımlarsanız
> g={(a,b) \in BxA | (b,a) \in f} U {(b,x) | b \in B-f[A]} bu size B'den A'ya
> örten bir fonksiyon verecektir. Yani fonksiyonu tersine çevirdik, B'de
> açıkta kalan elemanları da A'da var olduğunu bildiğimiz sabit bir elemana
> yolladık. Boş olmayan bir kümeden bir eleman almak için seçim belitine

>>> tanımlayarak (bunu sadece teoremin koşullarına harfi harfine uyup elimizde