[MD-sorular] ygs'de sifre

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
7 Nis 2011 Per 07:20:17 EEST

Dun Taraf gazetesine verdigim soylesiden bir parca sunuyorum:

Master kitapçıkta şıkları bir biçimde sıraya dizmişler; bu sıralamayı da
en doğal biçimde yapmışlar, örneğin küçükten büyüğe ya da alfabetik ya
da uzunluğuna göre. Ardından doğru şıkkı sabit tutarak diğer şıkları
rastgele karmışlar. (Bu karma her soru için 24 değişik biçimde
yapılabilir.) Basına yaydıkları işte böyle bir kitapçık. Kuşkular da
basına dağıtılan bu kitapçıktan kaynaklandı zaten. Öğrencilere
verdikleri kitapçıkta ise, yukardaki harmanlamadan başka, bir de her
sorunun şıklarını sağa doğru (döngüsel olarak yani) rastgele birkaç hane
kaydırmışlar. (En sondaki şık en başa gelir bu yöntemle.) Bir sorunun
şıklarını kaydırmanın da 5 değişik yöntemi vardır. Demek ki öğrencilerin
kitapçığındaki her sorunun şıkları 24x5 = 120 değişik biçimde karılmış,
tam olması gerektiği kadar; yani öğrencinin kitapçığındaki şıklar
rastgele karılmış.

Eğer tam bu yöntemle şıkları karmış olsalardı dağıttıkları kitapçık,
yani öğrenci sayısı kadar cevap anahtarı olması gerekirdi, ki bu durumda
sınavları düzeltmek çok zaman alırdı. Diyelim ÖSYM 50 tane cevap
anahtarı olsun istemiş. O zaman 40 şıkkı kaydırmanın trilyonlarca
değişik yöntemi arasından rastgele 50 tanesini sabitlemişler ve
kaydırmaları da sadece bu 50 yönteme göre yapmışlar. Böylece sadece 50
cevap anahtarına ihtiyaçları olacak.