[MD-sorular] ygs'de sifre

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
7 Nis 2011 Per 10:10:51 EEST

Benim yazdigim bir aciklamadan cok, OSYM'nin beceriksiz aciklamalarindan
ve basina yaydiklari kitapciktan anladiklarimdi.
Yapmak istediklerini soyle anlamistim:
1) Sorularin siklarini belli bir siraya gore diz.
2) Yanlis siklari rastgele kar (yani harmanla). Her soru kitapciginda ve
her soruda bunu degisik bir bicimde yapabilirsin, cevap anahtari bundan
etkilenmez.
3) Her kitapcikta ve her soruda siklarda bir kaydirma (shift yani) yap.
160 soru oldugundan bunun 5 ussu 160 degisik yolu vardir.
OSYM'nin dune kadar yaptigi aciklamalardan 5 ussu 160 degisik
kaydirmadan sadece belli miktarda (diyelim 50 tane) sectigi
anlasiliyordu, cunku israrla soru kagidi kadar cevap anahtari var
demiyorlardi; hatta ne kadar cevap anahtari oldugu sorusunu, "bunu da
soylemeyelim, bu da bize kalsin" gibi laflarla gecistiriyorlardi.
Boylece az sayida (diyelim 50 tane) cevap anahtari olacakti. Eger bu
(diyelim) 50 tane kaydirma gercekten rastgele secilmisse, bir sifre
oldugunu soyleyemeyiz.

Bugun Vatan'da cikan soylesisinde, OSYM baskani Ali Demir, daha once
israrla ima ettigini yalanlayarak soru kitapcigi kadar cevap anahtari
oldugunu soyluyor. Yani az sayida kaydirma secmediklerini, her soruda
her turlu kaydirmayi yaptiklarini soyluyor.
Gene Ali Demir, bugunun Radikalinde cikan soylesisinde dogru secenegin
her adayda rastgele bicimde yer degistigini soyluyor.
Eger bu dogruysa benim yukarda soylediklerim yanlis.

Ama Ali Demir'in soyledikleri bambaska sorular doguruyor:
Madem oyle, once yanlis siklari karmanin sonra da dogru sikkin yerini
degistirmenin anlami ne? Ta en bastan tum siklari kar olsun bitsin...
Ali Demir'in aciklamalari beni rahatlatmadi, tam tersine pirelendirdi.

Ayni Radikal soylesisinde Ali Demir, sistemdeki bir yanlislik sonucu, 4
yanlis sikkin rastgele karilmadigini, dolayisiyla ortaya bir sablon
ciktigini soyluyor.