[MD-sorular] Bir Soru

Ozan Çelik infernal90 at gmail.com
11 Nis 2011 Pzt 14:03:12 EEST

Merhaba,

Böceğin kat edemeyeceği bir mesafe söyleyemeyiz, başka bir deyişle böceğin
alması gereken bir x mesafesi söylersek, böcek bu mesafeyi belli bir t
süresi sonunda mutlaka kat etmiş olacaktır. Hatta bu örnekte x=t oluyor.
Bu durumda yeteri kadar süre geçmiş olduğunu düşünürsek böcek mutlaka her
mesafeyi kat edebilmiş olmalıdır, yani lastiğin sonuna gelebilmiş olacaktır.
Kaç saniyede gelir sorusuna gelince, sonsuz zaman geçmiş olması gerekiyor
("Sonsuz zaman" bilimsel olarak çok doğru bir kavram olmayabilir, emin
değilim)

Ben de benzer olduğunu düşündüğüm bir soruyu Ali Nesin'in kitaplarından
birinde görmüştüm, benzer bir örnek olarak onu hatırlatabilirim. Soru
şöyleydi:

İki arkadaş (X ve Y olsun) iki farklı odadalar, birbirlerine
numaralandırılmış topları atıyorlar. İlk anda Y'nin odasında hiç top yok.

Saat 1'e 1/2 kala, X Y'ye 1 ve 2 numaralı topları atıyor, Y de X'e 1
numaralı topu geri atıyor.
Saat 1'e 1/4 kala, X Y'ye 3 ve 4 numaralı topları atıyor, Y de X'e 2
numaralı topu geri atıyor.
Saat 1'e 1/2^n kala, X Y'ye 2n-1 ve 2n numaralı topları atıyor, Y de X'e n
numaralı topu geri atıyor.

Bu durumda saat tam 1'de Y'nin olduğu odada kaç tane top olur?

Sorunun farklı bir şekli daha var, onda da

Saat 1'e 1/2 kala, X Y'ye 1 ve 2 numaralı topları atıyor, Y de X'e elindeki
toplardan rastgele bir tanesini geri atıyor (Her topun geri atılma olasılığı
eşit).
Saat 1'e 1/4 kala, X Y'ye 3 ve 4 numaralı topları atıyor, Y de X'e yine
elindeki toplardan rastgele bir tanesini geri atıyor
Saat 1'e 1/2^n kala, X Y'ye 2n-1 ve 2n numaralı topları atıyor, Y de X'e
yine elindeki toplardan rastgele bir tanesini geri atıyor

Soru yine aynı, saat tam 1'de Y'nin olduğu odada kaç tane top olur?

Ozan Çelik