[MD-sorular] Ynt: Eğik Doğru Etrafında Döndürme (İntegralin Uygulamaları)

dede dede_47 at mynet.com
19 Nis 2011 Sal 18:00:17 EEST

Sayın Zehra Çay;
Sorunuzu genelde çözmeyeceğim;sadece bir faydası olur
düşüncesiyle bildiğim kadarıyla yol /yöntem söyleyeceğim:
Kartezyen koordinatlarda y=f(x)
eğrisinin; y=mx+b
doğrusu etrafında dönmesi halinde oluşacak alan, hacim,
uzunluk hesaplarının nasıl yapılacağını soruyorsunuz.
a) Öncelikle x=Xcos(w)-Ysin(w)
ve y=Xsin(w)+Ycos(w)
dönüşümleri ile y=f(x) denklemini
Y=G(X) haline dönüştürün.
Bu dönüşümle; y=f(x) eğrisi, y=mx+b doğrusu etrafinda
ve  eski (x,y) dik
koordinatlarının her ikisini de w=arcTang(m)
açısı kadar döndürmüş olduk.Eğer ilk kartezyen koordinatları hem
döndürmek, hem de (p,q) kadar
ötelemenizde gerekiyorsa;
x=p+Xcos(w)-Ysin(w);
y=q+Xsin(w)+Ycos(w) formüllerini kullanın.
b) Döndürülmüş(gerekiyorsa ötelenmiş de olan) yeni dik
koordinat
sisteminde artık sizin y=mx+b
doğrusu, sizin X ekseniniz olacaktır.
Y ekseni de haliyle buna dik olacaktır.(zira w döndürmesi eski
x ve y eksenlerinin beraber w açısı kadar dönmesi demektir.)
Artık bu yeni eksen takımında Y=G(X) eğrisinin bildiğiniz,
alan hacim uzunluk hesaplarının (tabii tümlev kullanarak)
sanırım yababilirsiniz.
c)Bunları bulduktan sonra isterseniz ters dönüşümle hesaplar
y=f(x) den yapılmış gibi ilk hale
gelebilirsiniz.Sanırım bu yöntemle
orijinal İngilizce sayfada verilen formüllere ulaşabilirsiniz.
Kolaylıklar dilerim..
A.Kadir Değirmencioğlu