[MD-sorular] Ynt: Re: Olasılık Sorusu

dede dede_47 at mynet.com
23 Nis 2011 Cmt 13:13:03 EEST

Sayın Serhat Doğan;
Meğer ne "dev bir sorunla" uğraşmışım!Halbuki bu soruya
basit bir "yazı-tura" oyununu "genelleştirerek" ulaşmıştım.
ADİL BÖLÜŞÜMDEN kasdım:Oyunun bırakıldığı anda
oyunculardan birinin 1.şıkta 1000 sayısını geçmesi oyunun kuralı
gereği olanaksız; zira 1000 sayısını geçen her sayı pulunu, tekrar
torbaya atmak zorunda.Çektiği pulların sayıları toplamı
tam 1000 olan oyuncu zaten oyunu kazanmış demektir.(Örneğin
A oyuncusunun sayısı daha 100 iken, B oyuncusunun sayısı 985
olabilir; ama her çektiği sayı, toplamı 1000 saysını geçirdiğinden
sayısı 100 olan oyunu kazanabilir).2.durumdada benzer şartlar geçerli.
Sonuçta oyun bırakıldığı anda hiçbir oyuncunun sayısı toplamı 1000
değildir;1000' den küçük iki sayıdır.İşte oyun bırakıldığı anda
oyuncuların 1000 den küçük sayılarına göre ortada ki 1000 TL
para nasıl bölüşülecek?(A=125, B=985 olduğu anda oyun bırakılırsa
her iki şıkta da 1000 TL itirazsız ADİL olarak nasıl paylaştırılmalıyı
ADİL BÖLÜŞÜM olarak adlandırdım.) Yani öyle bölüştürün ki,
oyuncularım "makul/haklı" itirazları olmasın.
Ama verdiğiniz bilgiye göre sorun "derin" miş; ben de uğraşmaktan ve
yanıt beklemekten vaz geçtim.Ne derler?
"ÇAPIMIZA GÖRE ÇEMBER ÇEVİRELİM!"
Selam ve esenlikle..
A.Kadir Değirmencioğlu