[MD-sorular] olasılık

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
18 Ara 2011 Paz 03:30:24 EET

Biliyorum konuyu dagitacak ve belki de konuyu dagitacak ama soylemeden
gecemeyecegim. Diyelim bir kamuoyu arastirmasi yapiyorsun.
Ya da diyelim toplumun yuzde kacinin erkek yuzde kacinin kadin oldugunu
deneysel yontemle hesaplamak istiyorsun.
Bu amacla rastgele 1000 kisi seciyorsun.
Sans (ya da sanssizlik bu ya!) sectiklerinin 1000'i de erkek cikiyor.
Simdi bu toplumun en azindan %99'un erkek olma olasiligi %50'sinin erkek
olma olasiligindan herhalde daha fazladir!
Bu tur kamuoyu arastirmalarinda yanitlarinin aslinda soyle verilmesi
gerekir (mesela): %95 olasilikla toplumun %51 ile %53 arasi kadindir.
Yuzde araligini ve hata payini belirlemek icin Gauss dagilimi kullanilir
ve son derece ilginc bir konudur. Matematik kitaplarinda pek bulunmaz
ama matematiksel ekonomi kitaplarinda mutlaka vardir.
Dolayisiyla uc defa yazi tura attiginda uc defa yazi gelmisse, paranin
hileli olma ihtimali elbette vardir ve bu hatiri sayilir bir olasiliktir!
Soyle dusunelim: 1000 defa yazi tura attip ve 1000 defa yazi geldi.
Rastlanti olabilir ama daha yuksek bir olasilikla paranin iki yuz de
yazidir!
Konu para ya da matematik oldugunda babana bile guvenmeyeceksin!