[MD-sorular] Cantor

dede dede_47 at mynet.com
18 Ara 2011 Paz 22:29:24 EET

Sayın Üyeler;

Okuduğum bir kitabın (Tobias Dantzig; SAYI: Bilimin Dili, Metis Bilim,

1.Basım: Kasım 2011; Çeviri: Barış Cezar) 188 ve189
sayfalarında ki

aşağıdaki paragrafı bir türlü anlayamadım:

(Cantor’un sonsuza ait bulduğu bazı çıkarımlar anlatıldıktan
sonra)

“…….O halde Cantor’un
bir sonraki çıkarımı bizi daha az şaşırtacaktır:

Cebir sayıları kümesi de sayılabilirdir. Cantor’un bu teoremi

ispatlaması insan zekasının zaferidir.

 Cantor bir denklemin yükseklik adını verdiği şeyi
tanımlayarak

başlar. Bu değer, denklem
katsayılarının mutlak değerleri ile
denklemin

derecesinin 1 eksiğinin
toplamıdır.Örneğin,2x3-3x2+4x-5=0 denkleminin

yüksekliği h=16 dır, zira2+3+4+5+(3-1)=16 dır.

 Daha sonra Cantor yükseklik için herhangi bir h
pozitif tamsayısını

kabul eden sonlu sayıda denklem olduğunu ispatlar.Bu,tüm cebir
denklemlerini

artan yükseklik
gruplarına göre sıralamamızı sağlar;1
yüksekliğinin tek

bir denklemi, 2 yüksekliğinin üç, 3
yüksekliğinin yirmi iki

denklemi vs . olduğu kanıtlanabilir.”

Bu alıntının en son büyük puntolu ve siyahladığım son
cümlesini bir türlü

anlayamıyorum.Şöyle ki: h=1 olan bir denklem en basit olarak
ax+b=0 denklemi

olsun.Tanıma göre bu denklemin yüksekliği, h=1=a+b+(1-1)=a+b
olacaktır.

a ve b değişkenleri değiştikçe (toplam=1) “sonsuz adet”
ax+b=0 şeklinde

denklem elde edilecektir.Nasıl “1 yüksekliğinin tek bir
denklem” olduğu

söylenebilir?.Bu paragrafı açıklayabilecek bir üyenin
yardımını rica ediyorum.

Saygıyla…

A.Kadir Değirmencioğlu

Not:Kitabın orijinal İngilizce’si ben de yok, bu itibarla
çeviri hatası olup/olmadığını

 bilemiyorum.