[MD-sorular] Olasılık

Ahmet Selcuk ahmetselcuk at gmail.com
21 Şub 2011 Pzt 16:57:46 EET

Öncelikle hesaplamaları basitleştirmek açısından sadece olasılıkların
hesaplandığı alanı incelemek gerekiyor. İlgilenilen alan x, y,z>0 için
(1,0,0),(0,1,0) ve (0,0,1) köşelerinden oluşan üçgen. Bu üçgene A1 diyelim.
Bu üçgen yerine x-y düzleminde çalışmak daha uygun çünkü bu izdüşümdeki
alanlar A1 üçgenindeki alanların 1/kök(3) oranında. Dolayısıyla x-y
düzlemindeki izdüşümlerindeki alanları hesaplarsak doğrudan kök(3) ile
çarparak A1 üzerindeki alanları bulabiliriz.

Şimdi 1/x+1/z>1/y eşitsizliği için hesap gerekiyor. Eşit durumda
1/x+1/(1-x-y)=1/y yani (1-x-y)(x-y)=xy denklemiyle elde edilen eğri çıkıyor
karşımıza.
Bu eğri ortada bulunan üçgenin alanının bir kısmını azaltacak. Ortada
bulunan üçgen sadece kenarların üçgen oluşturduğu durumdu.

Öncelikle   (1-x-y)(x-y)=xy denklemini y için çözersek
y=(x+1-kök(5x^2-2x+1))/2 bulunur. bu eğri ile y=1/2-x doğrusu ve x=1/2
doğrusu arasındaki alanı hesaplarsak ortadaki üçgenden çıkartılacak alanın
3'te birini buluruz. Bunun için integral gerekli. Bunu mathematica'nın
sitesindeki online integrator ile yaptım sonuç yaklaşık olarak 0.0193828
çıktı. Durum simetrik olduğu için bu değeri 3 ile çarparız. Yeniden A1
üçgenine dönmek için  kök(3) ile çarparız. bulunan değeri ortadaki alandan,
yani kök(3)/8'den, çıkartırız. sonucu toplam alana, yani kök(3)/2'ye
oranlarsak sonuç yaklaşık 0.1337 çıkıyor.