[MD-sorular] RE RE: Re: bir soru daha

Burak Kaya burakvonkaya at gmail.com
19 Haz 2011 Paz 08:47:19 EEST

Kanıt dediğiniz şeyin tanımı mantık sisteminize, mantık sisteminizin çıkarım
kurallarına, vs. bağlı. Mesela duruma göre kanıt dediğiniz bir ağaç ile de
temsil ediliyor olabilir.

Standart birincil derece mantık (first order logic) kullanıyor olalım. Kanıt
dediğiniz her biri ya bir belit olan ya da kendinden önceki formüllerden
çıkarım kurallarıyla elde edilebilen phi_1, phi_2,..., phi_n gibi bir sonlu
formüller listesidir.

Eğer phi_1, phi_2,..., phi_n bir kanıt ise (dolayısıyla bir önceki cümlede
dediğim özellikleri de sağlıyorsa), sigma da kullandığınız aksiyomları
göstermek üzere "sigma & phi_1 & phi_2 & ... & phi_(n-1) => phi_n" formülü
de bir totolojidir. Alın size totoloji!

Gene de istek üzerine cümlemi düzelteyim:

Zaten kanıt dediğiniz çok uzun bir totoloji ile de temsil edebileceğiniz art
arda uygun şekilde dizilmiş formüller listesinden başka nedir ki?

Reel pozitif definite matrikslerin tanımında simetrik olmak var, kanıt değil
totoloji denmiş. Evet, "A reel pozitif definite matrikstir => A simetrik"
cümlesini biraz daha açarak yazarsanız "A reeldir & A simetriktir & Her
sıfırdan farklı reel z vektörü için* z*T*Az* > 0 => A simetriktir" gibi bir
şeye denk geliyor. Totolojiler zaten tüm mantık sistemlerinde (en azından
benim gördüklerimde!) aksiyom olduklarından dolayı alın size kapı gibi tek
cümlelik bir kanıt.