[MD-sorular] olasilik tahmini

Deniz AKYILDIZ odakyildiz at gmail.com
21 Ağu 2012 Sal 14:14:46 EEST

"Gerci bunun icin p(y_i|x_j)'lerin i uzerinden toplami her j icin 1 olmali
sanirim." Evet, her bir x_j icin bir olasilik dagilimimiz var. Yani x =
{soguk,sicak}, y = {kosmak, tv izlemek} icin, diyelim ki x=soguk oldugu
verili bir durumda p(y | x=soguk) ayrik bir olasilik dagilimi olmali.

Normalize etmek biraz anketin subjektif yapisina bagli. Mesela onceki
ornekte, kosmak 1.2 olsun, tv izlemek 4.6. Bunlari direkt normalize etsek,
kosmak: 1.2/(1.2+4.6) =~ 0.20, tv izlemek: 4.6/(1.2+4.6) =~ 0.80 oluyor.
Ama eger 1 puan 'asla yapmam' gibi bir secenekse, 0.2 cok buyuk bir
olasilik olacaktir. Dolayisiyla, bir sekilde subjektif yapiyi yansitacak
sekilde mapping yapmak lazim. Standart bir yolu var midir gercekten
bilemiyorum ama tahminimce yoktur: Cunku bu mapping cevaplarin subjektif
yapisina bagli olmali.