[MD-sorular] geometri hakkında

Tarık Özkanlı tarik.ozkanli at eteration.com
1 Mar 2012 Per 11:45:22 EET

Yorumlar için çok teşekkür ederim.

Aslında kafamda "GEO" diye bir kategori oluşturmak mümkünmüdür diye bir alt
düşünce vardı. Bir kaç yerde de gördüm sanırım.

Ne olursa olsun tüm isimlerde geometri olması aslında ortak bir şey
belirtmiyor sadece uzamsal-tür bir akıl yürütmenin içerildiğini ima ediyor
gibi bir sonuç çıkarttım yorumlardan.

Aslında David Hilbert'in ünlü makalesi "The foundation of geometry"
aksiyomatik olarak en soyut yapıyı ortaya koyuyor ama Euclid düzlem
geometrisi için sadece. Nokta , doğru ve düzlem nesnelerinin aslında somut
anlamları olmadığını, bu aksiyomlara uyan her nesnenin bu sistemin objesi
olabileceğini söylüyor. Benim burada bahsettiğim ise farklı bir soyutlama,
daha çok tabiri caizse "matematiksel" bir soyutlama, David Hilbertin ki
mantıksal bir soyutlama.

Yani bir uzay alınır S, buna bir topoloji tanımlanır , T, bu bir metrik ile
zenginleştirilir, M, bazı ek formlar eklenir , bir differential form mesela
ve bu specific bir geometri olur G1.

Daha sonra bu toplulukta geometriler arasında morfizimler tanımlanabilirse
bu bir kategori olabilir ve çok daha genel teoremler için yol açılabilir.

Bu yaklaşım takip etmeye değermidir?

Esenlikler, iyi çalışmalar.

Tarık Özkanlı