[MD-sorular] Ynt: Re: Değişken Pi

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
8 Nis 2013 Pzt 20:14:16 EEST

İyi günler

1) Riemann geometrisinden küresel geometriyi anlıyor olabilirsiniz, ancak
bu ismin (Riemannian Geometry) karşılık geldiği kavram, güncel matematik
terminolojisinde (güncel olmayanda da bildiğim kadarıyla) küresel geometri
değildir. Dolayısıyla başkaları bunu anlamıyor. Riemann geometrisi küresel
geometriyi özel bir hal olarak içerir.

Riemann geometrisi, riemann uzaylarını inceleyen matematik dalıdır ve bunun
tanımı da bir düzgün çokkatlı ve düzgün çokkatlı üzerinde verilmiş bir
metrikten oluşur. Düzgün çokkatlı, diyelim M, üzerindeki metrikten kasıt da
her P noktasındaki [image: T_{P}M] teğet uzayı üzerinde verilmiş bir iç
çarpımdır. Yani her nokta etrafında çok çok çok yerel olarak bir uzunluk ve
açı tanımı verilmiştir. Daha sonra bu parçaları birleştirmek gerekmektedir.

2) Alıntıladığınız wikipedia sayfasında genel göreliliğin Riemann
uzaylarını kullandığı söylenmektedir. Bir önceki maddenin önemi burada
ortaya çıkıyor. İnsanların genel olarak Riemann geometrisinden anladıkları
küresel geometri değildir, orada o cümleleri yazanların kastettikleri genel
Riemann çokkatlıları üzerinde yapılan geometridir.

Hatta verdiğiniz link'te bahsedilen örnek özel görelilikteki uzay-zaman
4-katlısıdır, oradaki geometri de (o sayfada bahsedildiği gibi) küresel
geometri değil, hiperbolik geometridir.

Uzay-zaman 4-katlısında kendimizi tek bir ana kısıtlarsak uzay
koordinatları arasındaki mesafe bilinen öklid geometrisiyle verilir.

Bu fikir genel görelilikte geliştirilmiş, ve oradaki metrik daha genel
Riemann metriği olmuştur.

3) Doğru diyorsunuz. Tüm dediklerinize katılıyorum. Tabii tüm
çemberlerinizi kuzey kutbu merkezli çizdiğinize dikkat edin. Genelde
çemberlerin merkezi öyle olmak zorunda değil.
Bir de ben Değişken Pi diye bir tanımda bulunmazdım. Ama madem bulundunuz,
olabilir, mahsuru yok.

4) (Ya da tekrar 3) Dünya'nın güneş etrafındaki yörüngesinin elips
olmasıyla evrenin aşağı yukarı dev bir küre üzerinde olmasının bağlantısını
göremiyorum. Evren dev bir 3 boyutlu küre yüzeyi olabilir. Olmayadabilir.
Dünyanın elips olan yörüngesi öklid geometrisi ile hesaplanmış, ve
newton'un yasalarından çıkarılabilen bir sonuçtur.

Bu maddedeki iddanızın genel görelilik ya da Einstein'ın uzay mefhumu ile
alakasını göremiyorum. Anlayabildiğim kadarıyla "Çemberler düzlemdeki
çembere çok yakın olabilir, ama tam değil, o farkı da hesaplamamız lazım."
diyorsunuz. Yoksa dünyanın yörüngesini çember hesaplayan kimse yok zaten.
Newtoncu hesaplamalar da elips olarak hesaplıyor.

5) Hayır sabit bir pi değeri yoktur. Pi sayısını bir çemberin çapına oranı
olarak tanımlanmaktadır ve daha tanımlanmadan önce bu oranın her çember
için sabit olduğu kanıtlanmalıdır. Ben ise genel Riemann geometrisinde
böyle bir sabiti tanımlamaktan kaçınırdım.
İlla tanımlamam gerekiyorsa
pi(x,r)
hem merkezinin konumunun hem de yarıçapın bir fonksiyonu olmak zorunda
olurdu.
Elinizdeki Riemann manifolduna göre de bu fonksiyon değişirdi.
Elimizdeki manifold da bir küre yüzeyi ise (ki bu nereden çıktı hakikaten
bilmiyorum, yani böyle bir ihtimal var ama, üzerinde anlaşılmış bir konu
değil) çemberin merkezine bağlılık ortadan kalkardı çünkü homojen bir
uzayda olurduk.

İyi günler

--
Eren Mehmet Kıral