[MD-sorular] Ynt: Re: Tutarsýzlýk

dede dede_47 at mynet.com
22 Nis 2013 Pzt 14:13:13 EEST

Sayın Kerem Altun,
SineÄŸin küre üzerinde yürümesinin peryodik olduÄŸunu, sanırım
matematiksel olarak kanıtlayamam;bunun böyle olduÄŸunu,
"sezgisel" olarak kavrıyorum.Åžöyle düÅŸünelim: Sinek küre üzerinde
bir A(x,y,z) noktasından geçsin. Bu noktadan yarıçapları farklı
"sonsuz adet" çember geçer. Dolayısıyla sineÄŸin bu  noktadan
"tekrar-tekrar/defalarca" geçmesi kesindir. Ankara-Istanbul arasında
gidip-gelen bir otobüs, belirli noktalardan "defalaca" geçer;ÅŸimdi bu
durum bu yolun "sonsuz uzunlukta olduğunun" kanıtı olamayacağı gibi
sineÄŸin küre yüzeyinde defalarca gezmesi de/aynı noktadan defalarca
geçmesi de, gezinmenin devirsel bir gezinme olduÄŸunu gösterir; yüzeyin
sonsuz olduÄŸunu göstermez. Sinek her gezinmesinde yönünü deÄŸiÅŸse bile,
daha önce geçtiÄŸi bir noktadan tekrar geçmesi kesindir. Bu geçmeler belki
matematik anlamda "sabit" bir peryot deÄŸildir; ama bir dönemsel/devirsel
süreçtir. Åžunu anlatmak istiyorum:Bir yüzey üzerinde sonsuz süre
"gezebilmek" o yüzeyin sonsuzluÄŸunu göstermez. Bu anlamda evrende (bence)
"sonsuz doÄŸru, sonsuz yüzey,sonsuz hacim" olamaz. Yani bizlerin beynimizde
"yarattığımız/oluşturduğumuz" sonsuz kavramının evrende/doğada karşılığı
yoktur.(aklımızla yarattığımız bir çok baÅŸka matematiksel nesnenin, doÄŸada
karşılığının olmaması gibi..)
Bunlar "matematik felsefesi" konularıdır belki; ama işte (en azından benim)
saÄŸduyuma/aklıma uymuyor. KeÅŸke "sürekli gezilen her yüzey,sonsuzdur"
önermesinin kanıtını bir baÅŸkası yapsada, (beni) bu sıkıntıdan kurtarsa!
Esenlik dileklerimle,selamlar...

A.Kadir DeÄŸirmencioÄŸlu
 ----- Özgün Ä°leti -----Kimden : kerem.altun at gmail.comKime : dede <dede_47 at mynet.com>Cc : md-sorular at matematikdunyasi.orgGönderme tarihi : 22 Nisan 2013 Pazartesi 12:55Konu : Re: [MD-sorular] Tutarsızlık
Sorunuza yanit veremeyecegim ama, sinegin kure uzerindeki konumunun periyodik oldugu suphe goturur bence. Bunu kanitlayabilir misiniz?Kerem