[MD-sorular] Tutarsızlık

Burak Kaya burakvonkaya at gmail.com
22 Nis 2013 Pzt 19:36:30 EEST

Gabriel'in kornasını (bahsettiğiniz cismin ismidir) sonlu miktarda boya ile
boyayabilirsiniz, içine dökersiniz olur biter!

Sonlu miktarda boya ile sonsuz alan boyanamayacağını nereden çıkarttınız,
boyanız yeterince matematiksel ise (kalınlığı yok ise) sorun yok!  Düzlemde
[-1,1]x[0,1] şeklinde gerçel sayıların üzerine konulmuş bir bal kütlesi
hayal edin! Zaman geçtikçe yer çekimi sağolsun bu kütle [-2,2]x[0,1/2],
[-3,3]x[0,1/3],... şeklinde görünmeye başlayacak şekilde "dağılsın".
Viskozite ile ilgili fiziksel gerçekleri matematiksel dünyamızda göz ardı
ettiğiniz zaman hacmi sürekli 2 birim kalan bal kütlesi bakın ne güzel de
sonsuz alanı yavaş yavaş tatlandırabiliyor!

Gabriel'in kornasına gerek kalmadan tek boyut ile iki boyut arasında
bahsettiğiniz fenomeni görelim: http://en.wikipedia.org/wiki/Koch_curve

Koch kar tanesi (iterasyonu sonsuz defa yaptıktan sonra) çevresi sonsuz ama
çevrelediği alan sonlu olan bir eğridir!

Genel olarak bu tip düşünmesi eğlenceli ama "matematiksel dünya" ile
"fiziksel dünya" arasında dikkatsizce gidip gelmekten kaynaklanan
paradokslara ilişkin kişisel görüşümü de söylemek istiyorum: Hani gerçel
sayılar falan iyi güzel şeyler tabii de ne yazık ki pek "gerçel"
olduklarına inanmıyorum. Bugüne kadar kimsenin bir portakalı sonlu parçaya
kesip aynı portakaldan iki tane oluşturacak şekilde birleştirdiğine ve
hacimleri tanımlı olmayan cisimlerle uğraşıldığına rastlamadım! Zira gerçek
hayatta ölçebileceğiniz, "zoom" yapabileceğiniz şeylerin sınırı var. Gerçel
sayıları çizgisi gibi ideal değiller pek.

Not: Görelilikle ilgili yazdığınız şeye gelirsek, "sonsuz ama sınırlı"
dediklerine emin misiniz? "Sonlu ama sınırsız" diyor olabilirler mi? Çünkü
verdiğiniz küre örneği "boundary"si olmayan bir "compact" (ve dolayısıyla
"bounded") manifolddur, belki terimlerin çevirisini diğer türlü
yapmışlardır.