[MD-sorular] Gezegende Delik

dede dede_47 at mynet.com
25 Oca 2013 Cum 12:06:05 EET

Sayın E.Mehmet Kıral;
MD’ nin son sayısının 78. Sayfasında “Gezegende Delik” isimli
bir yazınız var. Bu yazıyı anlayamadım; ÅŸöyle ki:
Gezegende H yüksekliÄŸinde merkezden geçen bir silindir kesilip
çıkarılınca kalan gezegen hacmi, Vk=pi*H^3/6 olarak veriyorsunuz,
bu doÄŸru; ancak bu hacmin asıl gezegenin R yarı çapından bağımsız
olduÄŸunu söylüyorsunuz, iÅŸte burasını anlamadım! Zira aynı yazıda
(1)  no ile verdiÄŸiniz bağıntı, R^2=H^2/4+r^2  (r, çıkarılan silindirin yarıçapı,
R ise gezegenin yarıçapı) olup buradan H çekilip Vk da yerine konursa;
Vk=pi*H^3/6=(4/3)*pi*(R^2-r^2)^(3/2) bulunur. Bu son eÅŸitlikte, en saÄŸ taraf
gezegenin R yarıçapına baÄŸlı olduÄŸundan, gezegenin silindir çıkarıldıktan
sonra kalan hacmi, gezegenin R yarı çapına bağımlı olduÄŸu görülmektedir.
Sonuçta H bağımsız deÄŸiÅŸken deÄŸil ki, R ve r ye baÄŸlı deÄŸiÅŸkendir;
yani bağımlı değişkendir. Bağımlı değişkene bağımsız değişkenmiş gibi
 bir rol ve anlamı nasıl yüklüyorsunuz? Açıklarsanız memnun olurum.
Sağlık/esenlik dileklerimle..
A.Kadir DeÄŸirmencioÄŸlu
Not:Dergi bana geç geldiÄŸinden daha yeni okudum.