[mk-duyuru] MD 2009 I ve II cikiyor

Ali Nesin anesin at bilgi.edu.tr
14 Ağu 2009 Cum 14:32:23 EEST

MD'nin 2009 yilinin 1 ve 2'nci sayilari bu ayin sonuna kadar cikacak. Nihayet!
Iki sayiyi ayni cilde sigdirmak zorunda kaldik, yoksa gecikmeyi hic kapatamayacaktik.
Toplam 176 sayfa oldu!
Kitap gibi dergi dedikleri bu olsa gerek!
Fiyati ise sadece 8 TL
Abone olmak icin http://www.matematikdunyasi.org/abonelik/

Icerigimiz asagida. Belki iyi okunmaz diye bir de ayrica ek olarak koyuyorum.

Kapak konumuz topoloji. Toplam 51 sayfa. Topolojinin temellerini onlarca ornekle susleyerek ayrintilariyla ve resimlerle anlattik. Bundan boyle kimse "topolojiyi anlamiyorum" demeyecek!
Bir sonraki sayinin kapak konusunda metrik uzaylari ele alacagiz.

Matematik tarihinde zenginiz bu sayida. Hepimizin ustasi Euler'i anlatiyor Ali Torun. Sadece hayatini degil, teoremlerini de konu ediyor. Toplam 15 sayfa. Halime Yanar ise Euler'in mukemmel sayilarla ilgili bir teoremini kanitliyor.

Dunyanin ilk lineer cebir kitabini yazan belki de bir Turk: Vidinli Tevfik Pasa. Her ne kadar Tevfik Pasa "lineer cebir"i uc boyutlu ozel bir cebir anlamina kullanmissa da... Fikri Akdeniz'in Vidinli Tevfik Pasa yazisini bahane ederek 19'uncu yuzyilin lineer cebirine de egildik. Elbette ozellikle 4 boyutlu cebirin mucidi William Hamilton'u vurgulamak gerekti. Ogluna yazdigi heyecanli bir mektubu da bulacaksiniz.

Cahit Arf'in kaybolmus bir yazisini gun isigina cikardik: Egitim Anlayisi ve Universite. Yazinin tarihi 1982... Generallerin ulkeyi "idare ettigi" zor yillar... Gene de tasi gedigine oturtmayi basariyor Cahit Arf ustamiz.

Mustafa Yagci MD'ye geri dondu! "Geometrinin buyuleyici dunyasi" pek standart bir soz oldu artik ama ne yapalim ki Mustafa Yagci bize baska bir secenek birakmiyor. Konu: Simedyanlar. Ne oldugunu bilmiyorsaniz, sorun etmeyin, okumadan once ben de bilmiyordum.

Bu sayida elmalarla armutlari carpmayi, metreyi saniyeye bolmeyi ogrenecegiz! Tensor carpimi konusundaki ders notlarim 12 sayfa tutuyor. Kaynagim ve ustam Bourbaki. Bourbaki'nin aksine bol bol ornek verdim ve yer elverdigince pedagoji bilimine basvurdum! Ultramodern matematigin bir basyapitiyla karsi karsiyayiz. Ama korkarim bu yazi herkesin harci olmayacak.

Matematik Olimpiyatlarina bulastik bu sayida. Olimpiyatlarda sorulan birbirinden guzel problemlerin sasirtici yanitlarini bulacaksiniz.

Tam liste asagida (ve ekte).

Iyi okumalar dilerim.

Ali Nesin www.matematikdunyasi.org<http://www.matematikdunyasi.org/>

Bölüm

Başlık

Yazar

Sayfa

Giriş

Giriş Yazısı

Ali Nesin

1

Künye + İçindekiler

1

Kısa Kısa...

Şafak Alpay

3

Okurlardan

2

Basında Matematik

10

Ya siz ya da kimse!

1

Kapak Konusu

Bir Noktada Süreklilik ve Komşuluk

5

Süreklilik ve Açık Kümeler

5

Topolojik Uzay

5

Topolojik Uzaylarda Diziler ve Limitleri

4

Topolojik Uzaylarda Sürekli Fonksiyonlar

2

Topoloji Üretmek

6

İndirgenmiş Topoloji

4

Çarpım Topolojisi

5

Topolojik Eşlemeler

3

Kapalı Kümeler

5

Bağlantılılık

6

Alıştırmalar

1

Tarih

Hepmizin Ustasi: Leonhard Euler

Ali Törün

15

Vidinli Hüseyin Tevfik Paşa

Fikri Akdeniz

6

Eğitim Anlayışı ve Üniversite

Cahit Arf

4

Geometri

Simedyan Noktası

Mustafa Yağcı

8

Popüler

Güvercin Yuvası İlkesi

Haluk Oral ve Can Hıraş

7

Mükemmel Sayılar

Halime Yanar

3

Parçalanış Sayısı

Behçet Pekünlü

3

Adlandırılmış Ağaç Sayısı

Sayar Bayar

6

Kriptoloji

Mehmet Sabır Kiraz

5

Akademik

Tensör Çarpımı

Ali Nesin

12

Sorular

Problemler

Refail Alizade

4

Olimpiyat Soruları Köşesi

Korkmaz Sönmez

2

Olimpiyat Kampı Soruları

Selçuk Demir, Ali Nesin, Andrei Ratiu

1

ABD Matematik Olimpiyatlarında Polinom Soruları

5

Cahit Arf 2008, II. Kısım, yanitlar

Sonat Süer

7