[mk-duyuru] TUBITAK baskanina acik mektup

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
9 Haz 2010 Çar 11:29:42 EEST

TÜBI.TAK Bas,kan? Say?n Prof. Dr. Nüket Yetis,'e Aç?k Mektup

Ali Nesin

I.stanbul, 7 Haziran 2010

Say?n Prof. Dr. Nüket Yetis,,

Sorumlusu oldug(unuz TÜBI.TAK'tan s,ikâyetçiyim. Sadece ben deg(il,
matematikçi ya da deg(il, tan?d?g(?m herkes s,ikâyetçi. Ben kendi
dertlerimi size anlatmak istiyorum. Eg(er isterseniz dig(erlerinin
dertlerini kendilerine sorup dinlersiniz.

Say?n Prof. Dr. Nüket Yetis,,

Bas?ndan mutlaka takip etmis,sinizdir: 2007 y?l?nda S,irince'de dag(
bas,?nda, Nesin Vakf? bünyesinde bir "Matematik Köyü" kurduk. Kereste,
tas,, çamur ve samandan yap?lm?s, geleneksel tarzda evleriyle, tas,
kaplanm?s, avlular? ve darac?k serin sokaklar?yla, çardaklar?,
amfitiyatrosu, sadelig(i ve içtenlig(iyle, herkesin ilk bak?s,ta âs,?k
oldug(u dünya güzeli yemyes,il bir köy oldu.

Halk?m?z?n maddi katk?s? ve emeg(iyle kurduk bu köyü. Çoluk çocuk ve
gönüllüler çal?s,t? ins,aat?nda. Tam bir imece ürünü. Bas,ka türlüsü de
olamazd? zaten, biz günü gününe yas,ayan mütevaz? bir vak?f?z.

Hiçbir maddi ç?kar gütmeden bireysel çabalar?mla 1998'ten beri her yaz
düzenledig(im matematik yazokullar?n? art?k Matematik Köyü'nde
yap?yorum. Her yaz 500 dolay?nda liseli ve üniversiteli genç Matematik
Köyü'nde dünya çap?nda matematikçilerle ve olag(anüstü bir matematikle
tan?s,?yor. Söylemeye gerek var m?? Bu ög(rencilerin büyük çog(unlug(u
dar gelirli ya da yoksul.

Dünyan?n her yerinde böyle bir giris,im devlet taraf?ndan desteklenir.
Biz de projelerimizi desteklemesi için dog(al olarak TÜBI.TAK'a
bas,vuruyoruz. Bu y?l da 11 yazokulu projemizin 7'sine maddi destek
vermesi için TÜBI.TAK'a bas,vurduk. Tüm projelerimizi
desteklemeyeceg(ini deneyimle bildig(imizden, sundug(umuz projelerin iki
ya da üçünü desteklerse, bu destekle dig(er projelerimizi de
yürütebileceg(imizi düs,ündük.

TÜBI.TAK, 7 projemizin 7'sini de reddetti!

Say?n Prof. Dr. Nüket Yetis,,

I.zin verirseniz devam etmeden önce TÜBI.TAK'la ilgili bir an?m?
aktarmak istiyorum.

Bundan bir iki y?l önceydi. Matematik Köyü'nde liseliler için bir proje
tasarlay?p TÜBI.TAK'a sunmus,tuk.

Bir zaman sonra bir yaz? geldi TÜBI.TAK'tan. Ankara'ya gelip projeyi
panelistler, yani hakemler önünde anlatmam? istiyorlard?.

"Herhalde bu herkese yollanan bir yaz?, panelistler proje sunan, ama
tan?mad?klar?, güvenmedikleri lise ög(retmenlerini yak?ndan tan?mak için
böyle yap?yorlar, herhalde bu davet bana yönelik deg(ildir," diye
geçirdim içimden.

Gene de emin olamay?p TÜBI.TAK'a telefonla sordum. Benim de projemi
panel önünde anlatmam gerekiyormus,... Projede her s,ey anlas,?lmazm?s,...

Oysa projemizde her s,ey yaz?yordu, ne eksik olabilirdi ki, nesi
anlas,?lmayabilirdi ki?

Randevu verilen gün ve saatte bir is,imin olup olmad?g(? da
sorulmam?s,t?. Gitmek zorundayd?m. Yol paras?n? da ödemiyorlard?.
I.s,imi gücümü b?rak?p I.stanbul'dan Ankara'ya, TÜBI.TAK'a gittim.
Bekleme odas?nda bir süre bekledikten sonra panelin önüne ç?kt?m.

Bas,kan ortayas,l? bir han?md?. I.kinci bas,kan, ya da panelin ikinci
etkili ismi Darwin skandal?nda da ad? geçen Say?n Çig(dem Atakuman'd?.
Dig(er bes, panelist 20'li yas,larda gencecik insanlard?. Elli yas,?nda
bir profesörü I.stanbul'dan Ankara'ya getirterek huzurlar?na çag(?rmakta
hiçbir beis görmemis,lerdi.

Bas,kan sözü ald?:

-          Ali Bey, dedi, ben projeleri önceden okumam. Bana projenizi
anlat?r m?s?n?z?

Biliyorum inan?l?r gibi deg(il ama aynen böyle söyledi. Say?n Çig(dem
Atakuman o günü an?msar san?yorum, kendisine de sorabilirsiniz.
Dayanamay?p bunun nedenini sordum.

-          Çünkü projelerden habersiz geldig(imde çok ilginç sorular
soruyorum, bas,kalar?n?n hiç dikkatini çekmeyen s,eyleri görüyorum...
Öyle deg(il mi arkadas,lar? diye sorup etraf?ndaki gençlere bakt? onay
bekleyerek.

Dig(erleri, nerdeyse tek bir ag(?zdan,

-          Evet efendim, öyle efendim, dediler, çok ilginç sorular
soruyorsunuz...

Neden çag(r?ld?g(?m? anlam?s,t?m. Bu sayg?s?zl?k kars,?s?nda bana sadece
susmak düs,üyordu.

Projeyi anlatmam istendi. Anlatt?m. Bas,kan,

-          Ali Bey, dedi, derslerinizde soracag(?n?z sorulardan
birkaç?n? rica edebilir miyim?

En ilginç buldug(um birkaç soruyu söyledim. K?sa bir sessizlik oldu.
Bas,kan etraf?na bak?nd?. Herhalde kendisinden sorular?n yan?tlar?n?
bekledig(imi sanm?s, olmal? ki, sinirli sinirli gülümseyerek,

-          Eskiden olsayd? bunlar?n hepsine s,?p diye cevap verirdim,
dedi, ama unuttum bu konular? s,imdi...

Oysa sorular?m?n hepsi deg(me matematikçiyi zorlayacak sorulard?. Kendim
uydurdug(um bu sorular?n baz?lar?n?n yan?t?n? bulmak için günlerce
düs,ünmüs,tüm. Baz?lar?n?nkini de hiç bulamam?s,t?m... Ben sadece "ne
kadar güzel sorular deg(il mi, güzel olduklar?n? teyit edin, heyecan?m?
paylas,?n" anlam?na bakm?s,t?m panelistlerin yüzüne. Oysa onlar sorular?
bile anlamam?s,lard?.

Bas,kan devam etti konus,mas?na:

-          Ali Bey, dedi, biz sizi aras,t?rmac? olarak çok iyi
biliyoruz, tan?nm?s, bir aras,t?rmac?s?n?z ve konunuzda belli ki çok
iyisiniz, ama eg(itimci olarak biz sizi hiç tan?m?yoruz. I.yi bir
aras,t?rmac? olmak demek illa iyi bir eg(itimci olmak anlam?na gelmez...
Bu projede bas,ar?l? olacag(?n?z? nas?l bilebiliriz ki?..

Bu as,amada projemi reddetmeye niyetli olduklar?n? anlam?s,t?m. Son bir
umutla kendimi savundum:

-          Ama ben 5 y?ld?r liselilere yönelik Matematik Dünyas? diye
bir dergi ç?kar?yorum... Derginin her say?s? on bin sat?yor...

Etraf?na bak?n?p,

-          Öyle mi? Bilmiyordum... dedi.

Dig(erleri "evet öyle" anlam?na bas, sallad?lar.

-          Ayr?ca, diye ekledim, 20 küsur y?ld?r onlarca kez bas?lm?s,
5-6 tane popüler matematik kitab?m var...

Gene etraf?na sorgulay?c? bak?s,lar att?.

Dig(er panelistler gene "evet öyle" anlam?na bas,lar?n? sallad?lar.

-          Ayr?ca haftada en az bir kez bir ilkokula, bir liseye
konus,ma vermeye giderim...

Bas,kan konuyu deg(is,tirdi:

-          Ali Bey, dedi, bizim konseptimiz daha çok eg(lence ve oyun
içeren projeler...

-          Olabilir... Benim konseptim de böyle... Farkl?l?k güzel
s,eydir...

-          Ama biz bu tür projelere destek vermiyoruz, bizim
konseptimize uymuyor...

-          Afedersiniz ama buras? sizin konseptinizi destekleme derneg(i
deg(il. Sizin konseptiniz yazm?yor s,artnamede.

-          Üzgünüz...

Ayag(a kalkt?m, kap?ya dog(ru yönelirken,

-          Destekleseniz de desteklemeseniz de bu proje gerçekles,ecek,
dedim sinirli sinirli. Bu projeyi desteklemek sizin için ancak bir onur
olabilir...

Projem desteklenmedi elbet. Ama hiç olmazsa bu vesileyle bir panelist
grubunuzla tan?s,ma f?rsat?m oldu.

Geçen y?l oldug(u gibi bu y?l da TÜBI.TAK'a sundug(umuz tüm lise ve
lisans yazokulu projelerimiz reddedildi.

Geçen y?l hiçbir red gerekçesi gösterilmemis,ti. Bu y?l ?srarlar?m?z ve
konunun bas?na yans?mas? kars,?s?nda red gerekçeleri sunuldu.

Gerekçelerin bir k?sm? yersiz, bir k?sm? dayanaktan yoksun, bir bas,ka
deyis,le her biri asl?nda bir bahane.

Örneg(in gerekçelerden biri, derslerin günün hangi saatinde
yap?lacag(?n?n belirtilmemesi. Alay gibi! S,artnamede olsayd? onu da
yazard?k ama yazm?yordu. Akl?m?za da gelmedi dog(rusu.

Bir bas,kas?, ve bana en ag(?r geleni, Matematik Köyü'nü benim kurmus,
olmam ve yönetmem ve orada yap?lacak ve benim de yer ald?g(?m bir
projenin desteklenmesinin etik olmad?g(?!

Say?n Prof. Dr. Nüket Yetis,,

Projelerimizin desteklenmesi için, Matematik Köyü'nde matematik
ög(retmemem gerekiyormus,!

Hayat?m?n iki y?l?n? ve var?m yog(um her s,eyimi verdim bu Köy'ü kurmak
için. Bas,?ma gelmedik bela da kalmad?. TÜBI.TAK bu çabalar?mdan dolay?
beni kutlamak yerine, Köy'de yap?lacak olan ve benim de yer ald?g(?m
projelere destek vermenin etik olmad?g(?n? söylüyor...

Hayat?n? matematig(e ve matematik eg(itimine adam?s, biri Matematik Köyü
yerine tatil köyü ya da dersane mi kurmal?yd?? Panelistler Türkiye'de
nas?l para kazan?lacag(?n? bilmiyorlar m??

Say?n Prof. Dr. Nüket Yetis,,

Kurumunuzun reddettig(i projelerin her biri birer mücevher
deg(erindedir. Sadece Türkiye'de deg(il, dünyada bu projelere es,deg(er
bir proje kolay kolay bulunamaz. Özür dileyerek söylüyorum, ama gerçek
bu: Bu projeleri hakl? ya da haks?z gerekçelerle reddetmek kimsenin
haddi deg(ildir. TÜBI.TAK'?n bu projeleri öpüp bas,?na koymas?,
destekleyecek bütçesi yoksa, bas,bakana, cumhurbas,kan?na ç?k?p örtülü
ödenekten yalvar yakar para istemesi gerekir!

Reddedilen projelerimizin deg(erini anlayacak kadar matematik
bilmiyorsunuzdur muhtemelen, zaten bilmek zorunda da deg(ilsiniz.
Herkesin konusu ayr?. Bana inanmay?n ve lütfen bir bilene, bir anlayana
sorun. Konuyla hiçbir ilgisi olmayan ya da yönlendirilmis,
panelistlerinize deg(il ama.

Son olarak Say?n Prof. Dr. Nüket Yetis,, tüm içtenlig(imle s,unu
söylemek istiyorum: TÜBI.TAK'tan destek almamam?za deg(il, TÜBI.TAK'?n
destek vermemesine üzülüyorum!

Sayg?lar?mla,

Ali Nesin