[mk-duyuru] TUBITAK'la sorunlarda yeni bir merhale

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
29 Nis 2011 Cum 13:52:46 EEST

Giderek pehlivan tefrikalarina donusen TUBITAK'la Matematik Koyu
arasindaki sorunlarla ilgilenenlere...

*Onceki bolumlerin ozeti:*

*1. *Sorumlu yaziisleri muduru oldugum Matematik Dunyasi dergisinin (bes
ay gecikmeyle) Mayis 2009'da cikan 2008-IV sayisinin kapaginda,
TUBITAK'in Bilim ve Teknik dergisinde yasanan Darwin skandalini hicveden
bir karikatur yayimladim (bkz.
http://www.matematikdunyasi.org/images/kapaklar/2008-IV.jpg).

*2. *Bu tarihten sonra TUBITAK'a sundugumuz 16 lise ve lisans projesinin
sadece biri (bir olimpiyat programi) destek aldi, diger 15'i reddedildi.
Oysa o tarihten once sundugumuz 6 lise ve lisans programinin 5'i kabul
edilmis ve TUBITAK'tan 200.000 lira gibi hatiri sayilir bir destek almistik.

*3. *Onceki yaz tum lise ve lisans projelerimiz reddedilince, gecici bir
kirginliktir diye ummus ve sesimi cikarmamistim.

*4. *Gecen yaz da tum lise ve lisans projelerimiz reddedilince, bu
sefer, TUBITAK Baskani Sayin Nuket Yetis'e bir acik mektup kaleme
almistim (bkz.
http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalHaberDetayV3&ArticleID=1001454&Date=26.04.2011&CategoryID=99).
Tahminimden cok daha fazla ses getiren bu mektup sayesinde halktan
destek alip yazokulumuzu gerceklestirebilmistik (bkz.
http://matematikkoyu.org/tr/yazokulubagis).

*5. *Onumuzdeki yazokulu projemiz icin basvurmak isterken dehsetle
farkina vardik ki, TUBITAK, lise ve lisans programlarina destek
kosullarini basvurumuzu engelleyecek bicimde ozel olarak degistirmis
(bkz. http://www.tubitaki-protesto-ediyoruz.net/sayfasinin sonu).

*6. *Bunun uzerine, TUBITAK'in bu tutumunu devlet bakani Sayin Mehmet
Aydin'a anlatan bir mektup kaleme alarak bir imza kampanyasi baslattik.
Imza kampanyamiz hâlâ aciktir (bkz.
http://www.tubitaki-protesto-ediyoruz.net/.) Bugune kadar 4000'den fazla
kisi imzaladi.

*7. *TUBITAK, bu imza kampanyasina katilanlardan adreslerini
bulabildiklerine, durumun benim anlattigim gibi olmadigini, Matematik
Koyu'nu cok desteklediklerini, ama gozumun bir turlu doymak bilmedigini,
kendimi cok onemsedigimi ve durduk yerde veryansin ettigimi - mealen
elbette - iddia eden bir "basin bulteni" yolladi. Sahsima yollanmamis ve
kamuoyuyla paylasilmamis bu yaziya karsi nasil bir tutum takinacagimi
bilemedim. Dogrusu, tek isim TUBITAK'a cevap yetistirmek olmadigindan,
hicbir sey yapmamak isime de geldi.

*8. *Bu arada Sayin Nuket Yetis'ten iki kez randevu talep ettim. Amacim,
TUBITAK yetkilileriyle Baskan'in onunde yuzlesip Matematik Koyu'ne karsi
alinan bu haksiz tavri ayan beyan ortaya koymakti. Randevu talebime
cevap bile gelmedi. Sayin Nuket Yetis'le 2007'den beri bes kez gorusme
talebinde bulundugumu da belirteyim. Hicbirine cevap alamadim.

*9. *Dun, TUBITAK avukatlarindan bir ihtarname aldik. Imzacilara
yolladiklari mektubu, TUBITAK gibi bir kuruma daha yakisan bir uslupla
yeniden duzenlemisler. Eger imza kampanyasinin oldugu sayfaya bu
ihtarnameyi 48 saat icinde koymazsak yasal yollara basvuracaklarini da
eklemisler.

Tehditlere pabuc biraksaydik, Nesin Vakfi ve Matematik Koyu yerine
coktan yeller esiyor olurdu bugun! Ama isteklerini seve seve yerine
getiriyorum. Hatta bununla yetinmeyip mektuplarina Matematik Dunyasi
dergisinde de yer verecegim. Elbette asagidaki yanitimla birlikte.

Yazinin devaminin daha anlamli olmasi icin
http://www.tubitakiprotesto-ediyoruz.net/tbtk.pdf sayfasinda
yayimladigimiz TUBITAKihtarnamesinin okunmasi gerekmektedir.

*TUBITAK'in
**http://www.tubitaki-protesto-ediyoruz.net/tbtk.pdf****ihtarnamesine
yanitim:***

*1. *Imza kampanyasindaki sikâyetimiz, projelerimizin reddedilmesi
konusunda degildi, TUBITAK'in Matematik Koyu'nu dislayici ozel kurallar
getirmesi konusundaydi. "Sukut ikrardan gelir" sozunu dogrularcasina,
TUBITAK ihtarnamesinde bu noktaya hic dokunmamis. Ama bunun disinda
verdigi rakamlar da asagida gorulecegi uzere yaniltici.

*2. *Projelerimizin "karikatur krizi"nden sonra reddedilmeye
baslandigini defalarca soyledim. Oysa TUBITAK'in verdigi rakamlar
karikatur krizi oncesini de kapsiyor. Bu canalici noktaya
deginmemelerinin nedeni malum: Soyleyecek soz kalmiyor geriye, cunku
karikatur krizinden sonra sundugumuz 16 lise ve lisans projesinin 15'i
reddedildi. Kabul edilen de bir olimpiyat projesiydi; muhtemelen bu
konuda dise dokunur baska proje olmadigindan, bu destegin bir zorunluluk
oldugunu dusunmeden edemiyorum.

*3.*Reddedilenlerin *lise ve lisans* projeleri oldugunu da israrla ve
ustune basa basa defalarca ifade ettim. Oysa TUBITAK, minimum duzeyde
destekledigi *lisansustu* projeleri de eklemis rakamlarina. Nitekim
karikatur krizinden sonra sundugumuz 6 lisansustu projemiz toplamda 64
bin lira destek aldi. Bu destek icin kendilerine ayrica tesekkur ederiz.
Ihya olmadik ama hic olmazsa moralimiz yerine geldi. Ancak, uc yildir
her lisansustu projemizin desteklenmesi, ote yandan hicbir lise ve
lisans projesinin desteklememesi bazi sorulari da pesinden getirmiyor
mu? Muhtemelen lisansustu projelerinin karar mekanizmasi ya da juri
olusturma sistemi degisik.

*4.*TUBITAK, bizim grubumuzun duzenlemedigi (ama Matematik Koyu'nde
gerceklesen) felsefe ve fizik projelerini de sanki matematikle
ilgiliymis gibi hesabina katmis.

*5.*2011 yilinda gerceklesen projeleri 2007-1010 tarihlerine dahil etmis.

*6.*Sonuc olarak, TUBITAK, once konunun disina cikarak, sonra da
elmalarla armutlari toplayarak esas kendisi kamuoyunu yaniltmistir.

*7.*TUBITAK'in ifadesine gore destek butcesinin %20'si Matematik Koyu'ne
gitmis... Bir an icin bu yuzdenin dogru oldugunu kabul edelim. Buna kisa
cevap "butceniz azmis!" olabilir. Uzun cevabi deneyeyim: Matematik Koyu,
Ali Nesin'in degil, Turkiye'nin projesidir. Tamamen matematige
adanmistir. Anadolu'da devrim yaratma iddiasindadir ve bu boyuttadir da:
20 donumluk bir araziye yayilmistir, takriben 3 milyon lira harcanmistir
ve halen buyumekte, gelismekte ve guzellesmektedir. Dunyanin ve
Turkiye'nin en iyi universitelerinden hocalar akin akin ders vermeye
gelmektedir, her tatil ogrencilerle dolup tasmakta ve talebe yanit
verememektedir. Guzel sozleri terkedip sayilarla etkimizi anlatmaya
calisayim: 2010 yilinda, 2700'den fazla ogrenci ve arastirmaci Matematik
Koyu'nden toplamda 12.000 gunden fazla yararlanmistir. Herhalde
Turkiye'deki okul disi matematik etkinliklerinin yuzde 80'inden fazlasi
ve -- soylemek zorundayim -- en kalitelileri Koyumuzde yapilmaktadir.
Eh, durum boyle olunca %20 destek pek sasirtici gelmiyor. TUBITAK'a
nacizane onerim, egitime ayirdiklari butceyi artirmalaridir cunku bu
butce Turkiye'nin ne talebini ne de ihtiyacini karsilamaktadir.

*8.*TUBITAK'in egitime ayirdigi miktari artirmasi su nedenden de yerinde
bir karar olacaktir. Bilen bilir, Avrupa Birligi'nin bir bilim havuzu
vardir. AB uyesi ve AB yakini olan ulkeler, her yil, bu havuza milli
gelirleriyle orantili bir miktar para aktarirlar. Sonra bu havuzdaki
para bilimsel projelere dagitilir. En iyi, en guvenilir, en makul, en
akli basinda projeler desteklenir, digerleri desteklenmez. Amac,
mumkunse, bir koyup uc almak ya da uc koyup bes almak. Bir tur bilimsel
yaris yani. Pek bilinmeyen su: AB'nin CORDA veritabanindan alinan 26
Ekim 2010 tarihli resmi verilerine gore, 2007-2010 yillari arasinda
Sirbistan havuza 11 milyon avro yatirmis, projelerle 25 milyon geri
almis. Karadag koydugunun nerdeyse 3,5 mislini geri almis. Makedonya 2,6
milyon avro yatirmis 6,8 milyon geri almis. Israil 216 milyon yatirip
292 milyon geri almis. Isvicre ise 568 milyon yatirip 733 milyon geri
almis. Turkiye ne yapmis? 148 milyon avro yatirip, sundugu projelerle 64
milyon geri almis! Yani 2007-2010 yillari arasinda Turkiye, AB
ulkelerinin bilimini 84 milyon avro gibi hatiri sayilir bir butceyle
desteklemis... Bunun tek mantikli aciklamasi sudur: Milli gelirimizle
bilimimizin gelisimi oransizdir. Cok soylendi ama tekrar etmekte yarar
var: Bu oransizlik ancak egitimle giderilebilir. Matematik Koyu'nun
varolus nedeni de iste tam budur: Matematik Koyu egitim sistemimizin
onyillardir basaramadigini basarma iddiasindadir, "matematik egitimi
oyle degil, boyle yapilir" demektedir ve bu amacinda son derece basarili
olmaktadir.

*9.*Bu arada sunu da belirteyim ki TUBITAK'tan sikâyetci olan tek ben
degilim; sadece benim sesim daha cok cikiyor, o kadar. Son uc bes yil
icinde TUBITAK'in arastirma ve egitim fonlarindan yararlanmak isteyen
herhangi kalburustu bir temel bilimciye TUBITAK'in isleyisiyle ve
destekleriyle ilgili bir soru yoneltin, "bir sor bin ah isit" deyimiyle
nitelenen bir durumla karsi karsiya kalirsiniz. Bana kalirsa sorunun
temelinde, TUBITAK'in Bilim Kurulu'nun 13 uyesinin 11'inin ya is adami
ya muhendis ya da tip doktoru olmasi, sadece iki uyesinin temel
bilimlerden olmasi ve TUBITAK'in ilgi alaninin cok genis ve celisik
olmasi yatiyor.

*10.*Ihtarnamenin son paragrafi cok talihsiz. Ucuzluk degilse ayip.
TUBITAK yoneticileri sunu bilsinler ki, haklarinda dolasan soylentiler
korkunc boyutlarda ve bugune kadar bu soylentileri konu etmekten ozenle
imtina ettim. Kendilerine belli bir tartisma duzeyini tutturmalarini
salik veririm.

*Son sozler:*Elbette karikaturu derginin kapaginda yayimladigimda bu tur
sorunlarla karsilasacagimi biliyordum. Dun dogmadim! Bu konuda cesitli
kisilerce uyarildim da. Biraz basmakalip bir soz olarak algilanabilir
ama "aydin duyarliligim" ustun geldi. Onceki iki yil oldugu gibi bu yil
da yazokulunu gerceklestirecegiz. Ve her zamanki gibi parasi olmayan
hicbir genci reddetmeyecegiz. Ayrica yazokulumuz tum lisans ve
lisansustu ogrencilerine ucretsiz olacak.

Halkimiz rizkini veriyor. Tecrubeyle sabit.

Kamuoyuna saygiyla duyururum.

Ali Nesin (www.matematikkoyu.org, www.nesinvakfi.org)