[MD-sorular] merhaba

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
12 Nis 2006 Çar 20:21:05 EEST

Playfair belitleri değil de bir adet Playfair beliti var: Bir doğru ve
doğru üzerinde olmayan bir nokta verildiğinde, noktadan geçen ve
doğruya paralel tek bir doğru vardır. (Burada iki doğrunun paralelliği
hiç kesişmemeleri demek)

Bu tek bir belit olduğundan, tek başına bu öklid belitleriyle eşdeğer
olamaz (aslında eşdeğer iki belit sisteminin aynı sayıda belitleri
olması gerektiğini sanmıyorum ancak sadece Playfair belitini sağlayan
ve öklidin belitlerini sağlamayan bir sürü modelin kolaylıkla
bulunabileceğini düşünüyorum), ancak Öklidin 5. belitini bununla
değiştirip eşdeğer bir belit sistemi elde edebiliriz.

Öklidin beşinci beliti de iki doğru ve bunları kesen üçüncü bir doğru
verildiğinde eğer kesen doğrunun bir tarafında kalan içerideki
açıların toplamı iki dik açıdan küçükse o zaman bu belirtilen tarafta
ilk iki doğrunun kesişmesini öngörüyor.

Şu paralel belitiyle ilgili bir site:
http://en.wikipedia.org/wiki/Playfair's_axiom