Re: [MD-sorular] analitik noktanın kuvveti

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
12 Nis 2006 Çar 22:47:55 EEST

Bir eğrinin bir noktaya göre kuvvetini o noktanın koordinatlarını
eğrinin denklemine sokarak bulduk. Yalnız şöyle bir sorun var, bir
eğriyi birden falza fonksiyon verebilir. Tanımladığımız şeyin her
fonksiyonda aynı değeri vermesini isteriz. Ne yazık ki bu kuvvet aynı
değeri vermiyor.

Eğer f bir fonksiyonsa (f € R[x,y]) sıfır olmayan bir c sabiti için cf
de aynı eğriyi verir. Ya da hiç sıfır değerini almayan bir polinomla
da çarparsak f'yi (örneğin g(x,y) = x^2 + y^2 + (x-1)^2 + (y-1)^2 ile)
aynı eğriyi elde ederiz. Ve farklı c'ler için eğer nokta eğrinin
üzerinde değilse kuvvet diye tanımladığımız şey her değeri alabilir.

Dolayısıyla çember durumunda bile noktanın çembere göre kuvvetini
denkleminin içine sokarak bulamıyoruz.

Tanımı kurtarabilmeyi çok isterdim, çok hoşuma gitmişti çünkü genel
eğrilerde güç fikri, yalnız artık kurtarılabileceğini sanmıyorum
(özellikle bazı başka polinomlarla çarpıp yine aynı eğriyi bulduğumuzu
gördükten sonra). Toprağı bol olsun.

Bunu yazdım ama yazdıktan sonra daha gönder tuşuna basmadan aklıma
eğer fonksyionları indirgenemez polinomlara kısıtlarsak ve başka bir
şekilde de sabit c çarpımını da engel olmaktan kaldırırsak (eğer (0,0)
eğrinin üzerinde değilse (0,0) noktasının kuvvetini 1 yapacak denklemi
standart kabul ederek belki) belki o zaman tanım kurtarılabilir. Belki
sonra indirgenebilir eğrilere olan kuvveti de (sadece indirgenebilir
polinomlarla yazılabilen eğriler) indirgenemez parçalarına olan
kuvvetin toplamı ya da çarpımı olarak tanımlarız, tabii sorun
çıkarmazsa.
Başka fikri olanlar beri gelsin, ben bu tanımı özellikle de c'nin
halledilişini, hiç sevmedim.