[MD-sorular] SORULAR

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
4 Mar 2006 Cmt 21:48:53 EET

Yanyana iki kareyi koyarım ve işte karşınızda bir dikdörtgen. Ama illa
ki kareden başka bir düzgün çokgen kullanmalıyım diyorsanız
inşaatımda, o zaman bir dikdörtgen eğer düzgün çokgenlerden inşa
edilmişse o zaman tek kullanılan malzeme karedir diye savlıyorum.
Hemen kanıtlayayım.

Bu dikdörtgenin bir köşesi olacak, sol alt köşesini ele alalım. 90
derecelik bir köşe. Tek başına bir kareden başka hiçbir düzgün çokgen
grubunun içaçıları toplamı 90 derece etmemektedir. Yani köşede tek
başına bir kare var. Karenin kenarından takip edelim. 180 dereceye
tamamlanması gereken bir kenar var elimizde. 90 derecesini karemiz
kullandı, geriye kaldı 90 derece. Bunun sadece bir kare ile
kapatılabileceğini gördük. Kenar boyunca bu böyle gider, taa ki sol
üst köşeye varana kadar. Aslında dikdörtgenimizin tüm kenarlarının
sadece kareden oluşturulabileceğini göstermiş olduk. Kareler aynı
boyda, demek ki bu kareleri atarsak geriye bir dikdörtgen daha kalır.
Daha küçük bir dikdörtgen elde ettik ve bu da düzgün çokgenlerden inşa
edilmiş. Bunu sürekli böyle küçültebileceğimizden ve sonlu alanı olan
bir dikdörtgenden sözettiğimizden, düzgün çokgenlerden oluşmuş bir
dikdörtgenin tek yapıtaşının kare olması gerekir.