Re: [MD-sorular] olasılık- zar sorusu

Ceyhun B. Akgül cb.akgul at gmail.com
22 Mayıs 2007 Sal 15:21:14 EEST

Merhaba,

Zarin 3'ten buyuk gelme olasiligina A, cift gelme olasiligina B, bunlarin
degillerine de sirasiyla A' ve B' diyelim.
Herhangi iki olayin birlikte gerceklestigi bilesik olayi da A.B diye
gosterelim.

Soruda olasiligi istenilen bilesik olay asagidaki sekillerde
gerceklesebilir:
(iki zar atisin sonuclarinin birbirlerinden bagimsiz olduklarini da not
edelim)

A1 . B1 . A'2 . B'2 : Ilk zarin 3'ten buyuk ve cift olmasi, ikinci zarin da
3'e esit ya da kucuk ve ayni zamanda tek olmasi
A1 . B'1 . A'2 . B2 : Ilk zarin 3'ten buyuk ve tek olmasi, ikinci zarin da
3'e esit ya da kucuk ve ayni zamanda cift olmasi
A'1 . B1 . A2 . B'2 : ikinci durumun zar sirasi degismis hali
A'1 . B'1 . A2 . B2 : ilk durumun zar sirasi degismis hali

Aranilan olasilik bu bilesik olaylarin olasiliklarinin toplamidir.

Ornegin

P(A1.B1.A'2.B'2) = P(A1.B1) x P(A'2.B'2) (zar sonuclarinin bagimsizligi)
                         = P(A1 | B1)P(B1) x P(A'2 | B'2)P(B'2) (kosullu
olasilik kurali)
                         = (2/3)(1/2) x (2/3)(1/2)
                         = 1/9

Benzer bir sekilde P(A1 . B'1 . A'2 . B2) = 1/18 oldugu gosterilebilir.
Kalan iki olaydan ilkinin olasiligi 1/18 digerininki de 1/9'dur.

Butun bunlari toplarsak aradigimiz olasiligin 1/3 oldugunu goruruz.

Ceyhun B. Akgul