[MD-sorular] Neden 1, 0'a esit degildir?

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
15 Ağu 2008 Cum 19:59:40 EEST

Merhaba,

Yanit icin tesekkür ederim.
Yazdiklariniz hakkinda düsündüm, iki sorunum var yazdiklarinizla ilgili.

1)

Demissiniz ki:
"Althalkada da halkanin 1'i olmali (baska bir 1 olmaz, illa ki halkanin 1'i). Ornegin R x {0}, R x R'nin althalkasi degildir."

Bu dediginiz, "reel sayilar, kompleks sayilarin althalkasi degildir" demekle ayni sey. Ama althalkasi.

(Rx{0} reel sayilara, RxR de kompleks sayilara izomorf.)

RxR'de carpmayi nasil tanimliyorsunuz?
Baska yolu var mi bilmiyorum ama genelde kompleks sayilarda oldugu gibi su sekilde tanimlaniyor:

(a,b)*(c,d)=(ac-bd,ad+bc)

Böyle tanimlandiginda RxR halkasinda carpmanin 1 elemani (1,0) oluyor ki kendisi Rx{0}'in icinde mevcut. (Ayrica Rx{0} carpma islemine göre kapali ve her elemanin tersi de var. Toplama islemine göre de aynen, kapali ve her elemanin tersi var.)

Yani Rx{0}, RxR'nin althalkasi oluyor.

---

Yalniz su an bir sey farkettim. Eger carpmayi
(a,b)*(c,d)=(a*c,b*d)
seklinde tanimlarsaniz örneginiz dogru oluyor, siz herhalde bunu kastettiniz.

O zaman RxR bir cisim olmuyor ama bir halka oluyor. 1 elemani da (1,1) oluyor. Cisim olamiyor cünkü (0,0) haric her elemanin tersi yok. (örnegin (5,0) elemaninin tersi yok)
Neyse, bu durumda Rx{0} kendisi bir halka olmasina ragmen RxR'nin althalkasi degil. Evet.

2)

Demissiniz ki:
"Nedenlerden biri: Cisimlerde 1 olmazsa, örnegin, her vektor uzayinin tabani olmaz."

Benim sorum, "Cisimlerde neden 1 elemani olmak zorunda?" degil de "Neden 1, 0'dan farkli olmak zorunda?" seklinde.

Cisim tanimlanirken 1=0'a izin verildigini varsayalim.
1, 0'a esit degilse sorun yok.
1=0 durumunda önceki mailde söyledigim sebepten cisim yalniz bir elemandan olusmak zorunda. Bu bir elemandan olusan seye cisim denmesine izin verildigini varsayalim.

Bu durumda bu cisim üzerinden bir vektör uzayi tanimlayalim. v bu vektör uzayinda bir vektör olsun. Vektör uzayi aksiyomlarinda 1*v=v diye bir aksiyom var. O zaman v=1*v=0*v=0 olur.
(0*v=0, cünkü 0*v=(0+0)v=0*v+0*v sadelestirince 0*v=0 kaliyor
Bu arada bu yalniz basina duran sifir, cismin sifiri degil, sifir vektörü. Ikisi icin de 0 yaziyorum bir karisiklik olmasin.)

Yani tek elemanli cisme izin verilseydi bu cisim üzerinden tanimlanan vektör uzayi da yalniz sifir vektöründen olusan bir elemanli bir uzay olurdu. Onun da tabani bos küme olurdu. (Sifir uzayinin tabani bos kümeymis. Ben kitabin yalancisiyim. Lineer cebir kitabimda aynen söyle yaziyor: "Yalniz sifir vektöründen olusan sifir uzayinin da tabani bos kümedir. Bu kücük mutlulugu bos kümeye cok görmeyelim.")
Yani taban konusunda bir sorun cikmiyor.

Bence matematikcilerin tek elemanli cisme izin vermemelerinin sebebi zevk meselesi. Aksiyomlar az gelmis. Bir aksiyom da gönlümüzden koptu demisler.
Yamuluyorsam düzeltin.

Halka homomorfizmlerinde 1'i 1'e göndermenin zorunlu olmasi da ayni sekilde zevk meselesi sanirim. Birinin kalkip bir halkanin bütün elemanlarini diger halkanin 0'ina gönderip homomorfizm yaratmasini engellemeye calismislar. "O kadar kolay degil arkadasim!" seklinde bir uyari sözkonusu.

Tibet