[MD-sorular] Tamsayıların nesi var böyle?

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
22 Eki 2008 Çar 01:34:28 EEST

Discrete.

Şimdiye kadar "ayrıklık" hissini edindiğim bir başka nesne de şu.

K bir cebirsel sayı cismi olsun (kesirli sayıların sonlu bir genişlemesi) K
içerisinde sonlu eleman tarafından gerilmiş n = [K:Q] boyutlu Z-modüller,
(ki K'yi Q üzerine bir vektör uzayı olarak düşünürsek bunlar vektör
uzayındaki latticelere karşılık geliyor) ayrıklar diye hissediyorum.
Bu modüller aynı zamanda bir de halkaysa K'nin cebirsel tamsayı halkasının
içerisinde yer almak zorunda (ve tamsayı halkasının her althalkası da sonlu
eleman tarafından gerilmiş bir Z-modül).

Cebirsel tamsayılarda da her asal ideale böldüğümüzde sonlu bir cisim elde
ediyoruz.

Herhangi bir idealiyle böündüğünde sonlu bir halka vermenin önemli bir
özellik olduğunu sanmıyorum. Ancak emin değilim. Örneğin Z[X], <X> ideline
bölündüğü zaman sonsuz bir halka veriyor. Buna dikkat etmek gerekebilir
belki.

Birkaç örnek daha.

K sonlu bir cisim iken K[X]

K[X] de ayrık bir nesne sayılabilir, ne de olsa K sonlu.

p-sel tamsayıları da oldukça ayrık düşünüyorum, salkım salkım.
Zp'nin pZp idealini düşünelim ve bölüm altında elde edilen cisim Z/pZ, yine
sonlu.
p-sel tamsayıların başka asal ideali var mıdır?

--
Eren Mehmet Kıral