[MD-sorular] dimension levels.. 4d

delininkalemi at gmail.com delininkalemi at gmail.com
14 Nis 2009 Sal 21:01:05 EEST

    Teknik olarak yanıt verenler olacaktır. (Eğer faydası olacaksa)
Biraz informel olarak, benim de katkım olsun istedim. Evet w ekseni
"x","y" ve "z" eksenlerinin üçüne de dik. O yüzden dik koordinat sistemi
bazında düşünülürse, 5. bir boyut için eklenecek olan yeni eksen de,
tabii ki x, y,z ve w'ya dik olacak. Hatırladığım kadarıyla da, x,y ve z
ile vektörel çarpım yapılabiliyor ama w işin içine girince vektörel
çarpım yapılamıyordu. (Çünkü "3 kişi aynı anda el sıkışabilir ama dört
kişi sıkışamaz. bilin bakalım bu nedir?" ) Bunun yerine Lie cebirini
kullanarak mı yapıyorduk neydi... ama uydurmayayım ben şimdi, uzun zaman
oldu :)
Bence meraklı kişii, olayı deşmek için çok yavaş ve basit düşünmeli.
Mesela, 2 boyutlu bir uzayda yaşıyor olduğumuzu varsayalım. Karenin bir
sonrası olarak teoride düşüneceğimiz "küp" adlı 3 boyutlu objenin
projeksiyonunun (gölgesinin) nasıl olacağını araştırıyor olacaktık.
"Bunun nasıl olması gerektiği" veya bizim bu projeksiyonu
oluşturduğumuzda onu (güya) "nasıl görüyor olacağımız", bize bazı
ipuçları verebilir.
(4D olarak düşünülsün bu "hiper" ler bundan böyle) Hiperküp, hiperküre
ve hipertorus animasyonlarını araştırıp bulmuştum daha önce
ilgilenirken. Basit bir araştırmayla bir çoğu ve daha fazlası kolaylıkla
bulunabilir (Mesela, 4D bir Rubik küpü oyunu da olacaktır bunlar
arasında). Fakat verilen wikipedia bağlantısı üzerinden, java
appletlerinin olduğu başka bir web sayfasına ulaştım ki; Burada, 5, 6 ve
7 boyutlu hiperküp ve düzlem animasyonları mevcuttu. Fakat, benim bu
olaya biraz itirazım var gibi. 5 ve yukarısına ait herhangi bir görsel
veri pek anlamlı gibi gelmiyor bana. Çünkü ben bir hiperküp
projeksiyonunun resmiyle veya direkt olarak 3 boyutlu bir projeksiyon
modeliyle, hiperkübün ne menem bir şey olduğunu veya olmadığını tarif
edebilirim pekalâ... ama bunu 4. boyutun üstü ve türevleri ile yapmam
gerektiğinde bu tarifin pek bir anlamı yok.
Karşımdaki kişiye söylüyor olacağım:
"Dostum bak, bu nesnenin 32 köşesi var, gördüğün (!!!) üzere de 80
ayrıtı seçebilirsin kolaylıkla... ha bir de 10 tane 4 boyutlu küp var ki
onlar da bizim kübün yüzeylerine benzer gibi, ama aslında hiç de öyle
değil... iyisi mi boşver.... " gibi bir açıklama, saçmaladığımın ispatı
olacaktır. Bunu şuna da benzetebiliriz sanki... Hiperkübün (4D), iki
boyutlu gölgesini oluşturabilmek ve 2 boyutlu dünyamızda bu şekli
inceleyip anlamaya çalışmak anlamsız olacaktır. Çünkü çok karmaşık ve
(sanki) algılamaya çalıştığın bir üst boyutun öncesi, bir boyut daha
var. Demezler mi adama, "Önce bir ayran içecek parayı bul" diye. Eğitim
ve basitlik açısından; Mesela, hologram şeklinde bir hiperküp yapılır
da, içindeyken xy, yz, zw ve xz düzlemlerinde dönme vs... olayını
gerçekleştirebiliyor olsaydım bu heyecan verici olabilirdi gerçekten...
Konunun ilgililerine iyi düşünmeler...

Yuksel YILDIRIM yazmış: