[MD-sorular] MD-sorular Toplu Mesajý, Sayý 105, Konu 1

ozgur baskaya baskaya_ozgur at yahoo.com
21 Þub 2009 Cmt 18:48:21 EET

Merhabalar

Arctanjant üzerine kafa yormus ve hatta calismalar yapmis üyeler oldugunu bilmek benim adima sevindirici.

Benim de bazi calismalarim oldu 2006 yilinda. Özellikle Arctan(1) ile ilgili bazi "geometrik" kesiflerde bulunabildim. 2 boyutlu ve özellikle 3 boyutlu olarak karsima cikan geometrik olgular sasirtici. Bunun yaninda Euler'in Arctan denklemini -bana göre- yeni bir sekilde düzenledim ve cok ilginc sonuclar ortaya cikti. Rasyonel sayilar kapsaminda -geometrik olarak kanitladigim- bir teorem ve de bunun reel sayilar icin hipotezi de var calismalarim arasinda. Okullar icin, simdiye kadar gösterilen klasik arctanjant teoremine rakip olabilecek, cok kolay kavranabilen bir formülüm var rasyonel sayilar bazinda.

Arctanjant(1) konulu calisma yapmis üyeler var mi daha baska. Bu calismalari bir araya toplamak sansi var midir?

Diger sorum yine ceviri ile ilgili: ingilizcede "notation" ve almancada "Schreibweise" denilen, bir formülün -yazilis- sekillerini kasteden sözcügün türkcesi var mi?  Notasyon disinda bir sözcük?
Algoritma icin bir türkce sözcük yerlesti mi matematik literatürümüze?

Ben 20 yildir Almanya'dayim ve Türkiye'deki türkcelesmis matematik kavramlarindan uzak kaldim ne yazik ki. Örnegin "gercel sayilar" karsima ilk ciktiginda afallamistim. "Gerceksel" deselermis bari demistim icimden ("gerc" ne demekse). Bizim zamanimizda "sanal sayilar" vardi yeni türkcelestirilmis (bence cok yerinde bir ceviri). "Rasyonel sayilar" "orantisal sayilar" olsaymis keske...

Aslinda bir liste bulabilseydim, türkcelestirilmis matematik terimleriyle ilgili...

Bir de, keske bir kurul olsaymis bu ceviriler ile ilgili. Ama "biz bulduk oldu" demeyen, kendi bulduklari yaninda onlara önerilenler arasindan da en uygununu secmek icin caba gösteren, en önemlisi ise matematikcilerden VE türkce uzmanlarindan olusan bir kurul.

Saygilar...

Özgür Baskaya, Hamburg/Almanya