[MD-sorular] Farkli sayma tabanlarinda kesirlerin yazilmasi

delininkalemi at gmail.com delininkalemi at gmail.com
30 Mar 2009 Pzt 16:14:09 EEST

İyigünler...
Aslında gayet basit. Sonuç olarak, sadece kesir ile ifade edilebilen
(onluk tabandaki) bir sayı, diğer sayma tabanlarında da yine "virgül"ün
kullanıldığı birgösterime sahip olacaktır. Çünkü sonuç olarak doğal sayı
değil. Örneğin:
(8' lik tabanda)  -->       (12,1) sayısını açarsak             = 1x8 +
1x1 + 1x 1/8 = 10,125        olur. (10' luk tabanda)
Aynı dönüşümün tersini yapalım.
(10'luk tabanda)  (10,125) sayısını, 8'lik tabanda yazmak istersek
sayının tam ve ondalıklı kısmını ayırmamız gerekir:

            10,125 = 10+0,125
Ayrı ayrı dönüşümleri yapalım   10 = (12) ve   0,125 = 1/8 = (0,1)   -->
10,125 = (12,1)     (8'lik tabanda)
Ayrıca kesir konusunda, bence kafayı biraz karıştırmış olan kısım şu:
10'luk tabandaki 5/7 kesri aslında şöyle yazılabileceğinden ötürü   (5)
/ (7), sanırım 8 lik tabanda da yazarken yine birer basamak olması
gerektiğini düşünüyorsunuz (yani pay ve payda yine birer rakamdan
oluşmalıymış gibi) ama şu an yanılmıyorsam bu kesir 8lik tabanda ancak
şöyle yazılabiliyor  =  (33176711)/(46113177) (8'lik tabanda)  [Ne yazık
ki, ondalık açılımı devirli çıkan bir kesir seçmişsiniz :)  ]
Biraz acele yazdım, kusura bakmayın...
İyi çalışmalar...

Sakin Deli yazmış: