[MD-sorular] Yine Faktöriyel

berat okutan tazi55 at hotmail.com
12 Mayıs 2009 Sal 16:25:56 EEST

Yazılan maillere bakıldığında, sislerin matematikte değil sizde olduğunu düşünüyorum :). Ya da ben anlatmak istediğinizi anlayamadım. Bildiğiniz birçok şeyi gözden kaçırdığınızı düşünürek tekrar yazıp, duruma açıklık getirmeye çalışacağım.

(-1/2)!=Kök(pi) eşitliğini, "Gamma (n+1)=n! n elemandır N veya n=0" eşitliğini kullanmadan ispatlanmasını istemişsiniz.

Bir teoremi ispatlamak için, önce teoremde geçen her kavramın (ya da terimin) tanımlı olması lazım.
Kök(pi) ve = 'in ne olduğu konusunda hiçbir tartışma yok zaten.
Sorun (-1/2)! in ne olduğunda çıkıyor.

Bizim bildiğimiz faktoriyel fonksiyonu doğal sayılarda ve 0'da tanımlı. Demek ki bu başka bir faktoriyel fonksiyonu. Çünkü bir fonksiyonu tanım kümesi, varış kümesi, ve bu iki küme arasında yaptığı eşleşmeler belirler.
Okuduğumuz kaynaklardan görüyoruz ki, bildiğimiz doğal sayılarda tanımlı faktöriyel fonksiyonunu, "karmaşık sayılar/ negatif tam sayılar" da analitik olarak genişleten bir fonksiyon var (bu koşulları sağlayan tek fonksiyon bu mudur bilmiyorum). Bu fonksiyonun elde edilişi şöyle:

Gamma fonksiyonunu, integral ile, gerçel kısmı 0'dan büyük karmaşık sayılar için tanımladık. Sonra analitik devam uygulayarak, "karmaşık sayılar/(negatif tamsayılar ve 0)" da analitik olacak şekilde genişlettik. Genişlettiğimiz için, bu fonksiyona da gamma adını verdik. Sonra baktık ki, "karmaşık sayılar/(negatif tam sayılar)" da tanımlayabildiğimiz Gamma (z+1) fonksiyonu, doğal sayılarda ve 0'da tanımlı olan faktoriyel fonksiyonunu genişletiyor. İşte bu genişletmeden dolayı ona da faktoriyel (!) adını verdik. Artık "Karmaşık Sayılar/Negatif tam sayılar" da tanımlı bir faktöriyel fonksiyonumuz var.

Gördüğünüz gibi, faktöriyel fonksiyonunu, genişletebilecek uygun bir yolla, yani kompleks sayılarda "meromorphic" olacak şekilde genişlettik. Evet dediğiniz gibi, bu şekilde negatif tamsayıların faktöriyeli tanımlı olmuyor, ama negatif tamsayılar dışında tüm karmaşık sayılar için tanımlı.

Bir çok kitapta ve bu maillerde bahsi geçen linklerde bu faktöriyel fonksiyonu kullanılıyor. Aslında bütün matematiksel kavramların böyle olduğunu hatırlatmak isterim.

Neden faktöriyelin tanımının böyle olduğunu tartışsak, (sunabiliyorsak) başka tanım önerileri sunsak daha verimli bir tartışma olurdu düşüncesindeyim.

Umarım yardımcı olabilmişimdir.