[MD-sorular] analitik

E. Mehmet Kýral luzumi at gmail.com
31 Mayýs 2009 Paz 19:02:12 EEST

K herhangi bir abelyen sayı cismi olsun (yani K, Q'nun sonlu bir galois
geniÅŸlemesi ve oluÅŸan galois grubu da deÄŸiÅŸmeli).

Gal(K/Q) = G diyelim.

G üzerindeki karakterleri Dirichlet Karakteri olarak görmek mümkün (mod n
karakter yani).

Bu \chi karakterleri üzerinden L(s, \chi)'nın çarpımı, cismin dedekind zeta
fonksiyonu \zeta_K(s)'yi veriyor.

Ayrıca Dedekind zeta fonksiyonunun 1'deki pole'unun rezidüsü de K cisminin
sınıf sayısını (class number) bir çarpan olarak içeren bir ifade. L
fonksiyonlarından sabit bir \chi_0 karakteri de L fonksiyonu çarpımında bir
pole yaratıyor.

Dolayısıyla chi_0 olmadan olan çarpımı düşünürsek
çarpım_{\chi \neq \chi_0}  L(1,\chi) = h_K* R_k* 2^(r_1) *(2pi)^r_2 /(w_k *
kök(d_K))

Sol tarafta analitik sayılar teorisinin nesneleri olan L fonksiyonları var.

Sağ tarafta ise cebirsel sayılar teorisinden sınıf sayısı h_K, diskriminant
d_K, "root of unity" sayısı w_K ve K'nın gerçel sayılar içerisine gömülüş
sayısı r_1, karmaşık sayılar içerisine gömülüş sayısı r_2 var.

Sağ taraftaki regülatör denilen R_K ise ne kuramına ait hiç bilmiyorum.

Belki safi cebirle değilse de analitik sayılar kuramının cebirsel sayılar
kuramıyla bir alakası var.