[MD-sorular] Türev Paradoksu

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
6 Kas 2009 Cum 01:41:29 EET

Soyledikleriniz cok dogru. Alistirmalari cozebilmeye yonelik calisiliyor.
Cunku memlekette matematigin kendisi degil, uygulamasi para kazandiriyor.
Sadece matematik degil, sanat ve felsefe icin de bu boyle.

Kendi alanimla ilgili (muhendislik) bir ornek vereyim, doktora seviyesinde.
Ornegin bir fonksiyonun Fourier donusumunun yakinsak olmasi icin gereken
kosullar bizim icin onemli degil. Cunku gercek hayatin matematiksel
modellerinde karsilastigimiz tum fonksiyonlarin Fourier donusumu yakinsak
zaten. Olmayanlar sonsuz enerji ile elde edilebilecek fonksiyonlar olmali
ki, bu mumkun degil.

Doktora seviyesinde bile isin teorisinden cok buldugunuz sonuc onemli
oldugundan, lise ve universite lisans egitiminde de buna onem verilmesi
anlasilabilir birsey. Konudan sapacagim belki ama, verdigim Fourier donusumu
ornegi ile ilgili olarak soyleyeyim; ulke icin silah uretmek, satin alinan
silahi anlamak, karsidan gelen dusman ucagini radarda saptamak vs gibi
uygulamalarin hicbiri boyle teorik konularla ilgili degil, ama Fourier
donusumu hakkindaki ornekleri cozebilmekle ilgili gercekten de.

Ama soyle birsey de var ki, bu listeye yazdiklarim az birsey de olsa ciddiye
aliniyorsa, bu lisede ve universitede matematik derslerinde hocanin tahtaya
yazdigini kopyalamaktan cok dersleri dinlememle ilgilidir. Universitede
dersin hocasini begenmeyip, odev ve derse katilim notundan 0 almayi goze
alarak ayni dersi baska bir hocadan dinledigim cok olmustur. Listeyi takip
eden benden genc insanlara da aynisini tavsiye ederim.

Kerem