[MD-sorular] asal saylar

Ezgi Kantarc ezzzgi at gmail.com
12 Kas 2009 Per 13:28:26 EET

bir n sayısı için n^2 + 1'in asal olması, kendinden küçük hiç bir asal
sayıya bölünmemesi demek. bir asal sayı n^2+1'i bölüyorsa, o zaman bu asal
sayı modunda x^2= -1 denkleminin çözümü vardır, ve n bir çözümdür. yani bu
asal sayı ya 2'dir ya da 4k+1 formatında bir asal sayıdır. 4k+1 formatında
herhangi bir asal sayı modunda bunu sağlayan iki denklik sınıfı vardır, 2
modunda da 1. bunları kullanarak bazı n'leri yavaş yavaş eleyelim.
kök x civarı adayımız var. n=1 dışında, tek sayı n'leri eleyebiliriz. 5'e
bölünmemesi için, n=2 dışında 5 modunda 2 veya 3 olanları da eleyebiliriz.
yani n=1,2 dışında n 10 modunda 4,6,0 olabilir. 7'ye 11'e zaten bölünemez
onları geçelim. 13 modunda iki değer için 13'e bölünür, 11 değer için
bölünmez. 10 modunda da 3 değer alabildiği için, 130 modunda 33 değer
alabilir, n=1, n=2 dışında. Büyükçe bir x alırsak, kök x'ten küçük sayıların
yaklaşık 33/130'u bu koşulu sağlar. Daha fazla asal katarak bu kesiri daha
küçültebiliriz.
biraz büyükçe x'ler için kök x/5' i öneriyorum üst sınır olarak.
ezgi