[MD-sorular] periyodik fonksiyon sorusu henüz per perişan

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
18 Nis 2010 Paz 15:07:57 EEST

Bir matematikci gibi kanitlayamayabilirim ama yazayim.

f(x) = cos(ax) + cos(bx) periyodikse a/b'nin illa ki rasyonel oldugunu
kanitlayacagiz. a = 0 ya da b = 0 gibi dejenere durumlari bir kenara
birakalim.

Her x icin f(x) = f(x+T) esitligini saglayan bir T sayisi varsa fonksiyon
periyodiktir denir.

Bu varsayimdan yola cikiyoruz. x = 0 icin f(x) = 2 olur. Demek ki 0'dan
farkli bir T sayisi icin f(T) = cos(aT) + cos(bT) = 2 olmali.

Iki cos toplaminin 2 olmasi icin her ikisinin de 1 olmasi gerekir.

cos(aT) = 1 ise her k \in Z icin T = 2k*pi/a olur.

cos(bT) = 1 ise her m \in Z icin T = 2m*pi/b olur.

Her iki denklemden de (sifirdan farkli olarak) ayni T'yi bulabilmemiz icin
a/b rasyonel olmalidir.

Kerem