[MD-sorular] ayristirma

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
11 Şub 2010 Per 15:58:19 EET

Merhaba, bir sorum olacak. Bir ornek uzerinden anlatayim.

Diyelim ki 500 sayisini 10 parcaya bolmek istiyoruz. 500 = 50 + 50 + ... +
50 seklinde 10 tane 50'nin toplami olarak yazabiliriz ornegin.

Ya da, a_1,...,a_10 pozitif tamsayi olmak uzere 500 = a_1 + ... + a_10
seklinde yazabiliriz. Buna 500'un bir "ayristirmasi" diyelim.

Simdi, 500'un olasi tum ayristirmalarinin kumesinden bir tanesini uniform
dagilimdan secmek istiyorum.

Tum ayristirmalari bulup bir tanesini secmek mumkun elbette, ama ben bunu
bilgisayarda yapacak daha "kolay" bir yontem ariyorum.

Ornegin bilgisayarda [0,1] araliginda 10 tane rastgele sayi atsak, sonra
bunlari toplamlari 500 olacak sekilde bir katsayiyla carpsak... Tamsayi
degerler cikmaz tabii, bunlari da roundoff yapsak. Asagi yukari uniform olur
bu herhalde. Ama bu tam muhendis isi olur, daha "şık" bir yontem bulmak
istiyorum acikcasi...

Tabii esas olarak N tamsayisini k parcaya ayristirmak icin bir yontem bulmak
gerek.

Tesekkurler.