[MD-sorular] theoremas theorema theoremme theorem teorem

MEHMET ERŞEN ÜLKÜDAŞ meulkudas at hotmail.com
20 Şub 2010 Cmt 19:10:43 EET

Teorem, kadim yunanca görmek sözcüğünden geliyor,

nitekim

Osmanlı Münevveranı

teori terimini

Arapça'dan bozma nazariye lafı ile karşılamışlardı,

Batılılaşma başlayınca münevveran önünde üç yol vardı,

frenkçe terimleri aynen almak,

galat arapça terimler icat etmek / ki yaptıkları bu oldu, bu bid'at oldu,

öz türkçe terimler üretmek, Pre-Islam Türkçe metinlerde var ise tarama yolu ile

yok ise Türkçe dilbilgisi ve dahi Türkçe ses ahengi, musikisi kurallarına uygun olarak

gerçekleştirilecek türetme ile ...

 Münevveran-ı Osmani

arapça terimler yolunu seçti, böylece güya

imparatorluğun Arap ve diğer müslüman unsurlarını da kucaklamış oladu !

Tayyare,

Arağça'da böyle bir söz yoktur uçak karşılığı,

ya ne vardır ?

t a i r e

tayyare munis gelmez tam karşıtı irrite eder

Arabanı ve Arapça ile ünsü olan diğer müselman tebba-i Al-i Osmanı'yi

GELELİM İŞİMİZE :

teorem karşılığı bir zamanlar şu öneriyi yapmayı düşündüm,

'görünç,

koreller/correllary karşılığı

'erinç'

--İletilen İleti Eki /
MD ortamını aşırı yüklememek için ilgili
kısım alınarak kısaltıldı --