[MD-sorular] YNT:Re: f(x)=f(x-1)+f(x-2)+f(x-3)

Gorkem Ozkaya gorkemozkaya at gmail.com
1 Tem 2010 Per 19:31:33 EEST

Ben "her  n  icin oyle bir fonksiyon vardir ki ..." benzeri bir ifade
kullanmadim ki.  Kullandigim ifade suydu: Her n icin,  [0,n)
araligindan gercel sayilara tanimli *herhangi* bir fonksiyon,

f(x) = f(x-1) + ... + f(x-n)

denklemini saglayacak sekilde tum R'ye genisletilebilir.

Fikir aslinda son derece basit: verilen fonksiyonu once [n,n+1)  ve
[-1,0) araliklarina, verilen denklemi kullanarak genisletiriz.  Sonra
[n+2) ve [-2,-1) araliklarina ayni sekilde genisletiriz ve bu sekilde
devam eder.  Bu islemi matematik diliyle yazabilmek icin tumevarimdan
faydalaniriz.

Buradaki ana fikir su: bu tur bir denklemin cozum kumesi cok cok buyuk
bir kumedir.  Bu cozumler arasinda, ustel fonksiyonlarin lineer
bilesimi olarak yazilabilenler, cozum kumesinin cok kucuk bir kismini
olusturur (bir anlamda sonsuzda birini).

Bu durum en kolay n=1 durumunda goruluyor: f(x) = f(x-1) denklemini
cozmeye eger a^x  turunden bir cozum deneyerek baslarsak, a = 1'i
bulup, bu denklemin cozum kumesi sabit fonksiyonlardir gibi yanlis bir
kaniya kapilabiliriz.  Halbuki bu denklemin cozum kumesi 1 periyotlu
tum fonksiyonlardir ve sabit fonksiyonlar kumesinden cok daha buyuk
bir kumedir.