[MD-sorular] Sıcak cisim

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
15 Mar 2010 Pzt 22:26:51 EET

"Gercek hayat" ile ilgili bu tip problemlerde once bir matematiksel model
cikarmaniz gerekir. Yani, problemin bu matematiksel modele uygun olarak
davrandigini varsaymaniz gerekir. Bu model hicbir zaman gercekle birebir
ayni olamaz. Zaten gercek durumu (ornegin sicakligi) hicbir zaman mukemmel
olarak olcemezsiniz.

Ornegin gercek bir durumdan bahsediyorsak, isi alisverisi yalnizca radyasyon
ile olmaz. Utu ayni zamanda konduksiyon/iletim ve konveksiyon/taşınım ile de
sogur. Konduksiyon belki ihmal edilebilir, ama konveksiyonun ihmal
edilebilecegini hic sanmiyorum. Bu durumda utunun geometrisi, yapildigi
malzemeler vs gibi birsuru parametre isin icine girer. Probleme bu sekilde
bir yaklasimin modeli kismi diferansiyel denklemlerdir. Cozmesi zordur,
hatta cogu zaman bilgisayar kullanmadan imkansizdir.

Daha basit bir model de kullanilabilir. Ornegin yuku bosalmakta olan bir
elektriksel kondansator devresine benzetebilirsiniz. O zaman sicaklik
logaritmik olarak azalir.

Ornegin T(t)=T_0 exp(-kt) gibi bir model cogu zaman is gorur.

Kerem