[MD-sorular] Sıcak cisim problemi üzerine varyasyonlar

MEHMET ERŞEN ÜLKÜDAŞ meulkudas at hotmail.com
17 Mar 2010 Çar 19:32:48 EET

.
Şu sıcak cisim probleminde benim de biraz tuzum olsun dedim.
.
Diferansiyel denklemler MD ortak sorular ortamında pek ele alınmadı,
ben beş yıl kadar oldu liste üyesiyim, öyle hatırlıyorum.
Sanırım şu neden ile,
hepimizin her üç ayda bir ha çıktı çıkacak diye dört gözle beklediğimiz
Matematik Dünyası dergimizde bu konu henüz işlenmedi,
sırası gelince ilerideki sayılarda sanırım
Sayın Ali Nesin Hoca bu konuyu gündeme alacak,
MD'nin önceki sayılarından birinde bir okur mektubuna yanıt olarak
A. Nesin Hoca böyle bir muştu vermişti.
Diferansiyel denklemler konusunu gündeme
Sayın Murat Davman getirdi, bence iyi oldu,
hiç ilgi çekmeyecek sandım, oysa Sayın Can Koltuk,
Sayın Kerem Altun ve Sayın Erdem Erdemgil konu ile ilgilendiler.
Kendi uzmanlık alanları açısından açıklayıcı bilgiler ilettiler.
İlk ileti ise Sayın
Burak Karabey'den geldi :
merhaba
bilgiler yeterli degil bence.
anırım Sayın Davman kasden eksik done vermiştir,
konu üzerinde düşünmeğe sevk etmek için,
bu da pedagojik bir yöntem,
bizler orta mektepte iken çoğun matematik hocalarımız böyle ederdi,
yazılılarda ve sözlüde,
ödevlerde bu yolu yeğlemezlerdi, millet birbirinden kopya çekmeğe kalkışırsa
kıymeti harbiyesi olmaz diye !
Bu arada Sayın Erdemgil'in bir ekonomist olarak sunduğu ilginç
benzeşim övgüye değer. Ancak Sayın Altun biraz sert bir çıkış ile
düzeltme yapmış, her halde MD üyelerinin olası yanlış bilgi edinmelerini
önlemek için. Bu arada şunu belirteyim k katsayısının fiziksel boyutu
zaman değil zamanın tersi, 1/saniye, 1/dakika gibi bir birim ile belirtilir.
Nitekim üstel fonksiyondaki (k-katsayısı) x (zaman) boyutsuz bir büyüklük
olmak durumundadır.
Matematik model pratik açıdan oldukça gerçekçi, çok başarılıdır.
Ancak şu da var ki cisim ortam sıcaklığına bu modele göre
(finate/sonlu bir süre sonunda) asla ulaşamaz,
ortam sıcaklığına ancak sonsuz/infinate sürede kavuşur!
Eh o kadar kusur kadı kızında da bulunur !?!?!!?!?!!?!?!
İrdeler isek daha nice mıncıklanacak şeyler buluruz,
Sayın Altun ve Sayın Koltuk'un belirtikleri gibi,
amma gene de yiğitin hakkını yiğite verelim,
belli bir süre sonra ütü ile oda sıcaklığı arasındaki fark
algılanıp ölçülemez derece küçülür.
.
Mehmet Erşen Ülküdaş
.