[MD-sorular] Ynt: Re: Fizikçiler bilirler, matematikçiler de !

dede dede_47 at mynet.com
21 Mar 2010 Paz 01:21:06 EET

Sayın Burak Yücesoy;
Uyarınız ve hesabınız teorik fizik bakımından yerinde ve
doğrudur; ancak
pratik kullanım için eşit kollu teraziler de etalon
edilirken
ortalama bir g yer çekim ivmesi kabulüyle
ölçeklendirilirler.
Yani onların verdiği değer de kütleyi değil doğrudan
ağırlığı verecek şekilde
ölçeklendirme yapılmıştır.Aksi halde eşit kollu
terazi de 1 (kg.kütle) gelen altın,
bir elektronik terazi de g=9.81 kabulüyle;1*9.81=9.81
kg gelirdi.
(Ne güzel altın ticareti olurdu değil mi?) Bu tür
karmaşanın olmaması için
eşit kollu terazi de ağırlık ölçer.
Pratik yaşam fiziğe değil; karmaşa olmamasına önem
verir!
Ama eşit kollu terazilerin diğer tartım araçlarına göre en
büyük üstünlükleri
dünyanın neresinde tartı yaparsanız yapın,ölçümü yer çekim
sabiti g ye bağlı olarak
yapmadıklarından hep aynı değeri ölçersiniz!
Ama diğer teraziler, g' ye bağlı olarak ölçme
yaptıklarından
ölçme yaptığınız yere göre farklı değerler gösterirler.Bir
cisimin kütlesi(ağırlığı)
eşit kollu terazide ekvatorde ne ise,kutuptada aynı
miktarı gösterir.
Ama bu cisimin ağırlığı diğer terazilerde tartılırsa
ekvatorda en az(g en küçükte ondan)
kutupta en fazla (g en büyükte ondan) bulunur.(Ölçmeye
etkileyen
sıcaklık,nem,hassaslık gibi değerleri ihmal ediyorum)
Esenlik dileklerimle..
A.Kadir Değirmencioğlu