[MD-sorular] karmaşık sayılarda kök

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
24 Kas 2010 Çar 14:23:13 EET

Baskasi yanit verir diye bekledim ama olmadi. Iskembedeki bilgimle
yaziyorum:
Eger a bir karmaşık sayıysa, z^2 = a denkleminin iki farkli koku vardir.
Biri b ise digeri -b. Karekok fonksiyonunu tanimlamak icin ikisinden
birini sececeksiniz. Hangisini? Gercel sayilarda koklerden buyuk olani,
negatif olmayani secilir, ama karmasik sayilarda secim daha zor.
a sayisini pozitif bir r gercel sayisi (a'nin modulus'u) ve bir t gercel
sayisi (argument'i) icin re^it olarak yazin. O zaman z^2 = a denkleminin
cozumleri (r^1/2)e^it/2 ve bu sayinin negatifidir.
a = re^it esitligini saglayan r > 0 sayisi biriciktir elbette, ne de
olsa bu sayi a'nin mutlak degerine esittir.
Ama t sayisi biricik degildir cunku exp fonksiyonunun periyodu 2pi'dir.
t'yi 2pi uzunlugunda yari acik yari kapali bir aralikta secmeye karar
verirseniz, o zaman t de biricik olur. Eger araligi 2'ye bolunebilen bir
aralik secerseniz daha da rahatlarsiniz. Mesela [0, 2pi) ya da [-pi, pi)
araligi.
Bu durumda karekok fonksiyonunu tanimlayabilirsiniz: karekok a =
(r^1/2)e^it/2.
Ama hicbir durumda karekok fonksiyonunu (reellerde oldugu gibi) surekli
yapamazsiniz. Bir yaridogru cikarmak gerekiyor.