[MD-sorular] Ynt: Re: Ynt: bölünebilme

dede dede_47 at mynet.com
22 Nis 2011 Cum 19:42:27 EEST

Sayın Zati Lokum;

İkazınız üzerine yaptığım kanıtı bir daha
düşündüm/inceledim.

Haklısın; seri sonsuza kadar devam ettiğine göre, bu
haliyle

kanıtım noksandır.Dediğiniz gibi, seriyi belli bir yerde
kesip, bir hata

terimi ekledikten sonra kanıtı devam ettirmek gerekiyor.
Buna

biraz uğraştım; çok uzun ve zor olduğunu gördüm.Ben
de bu
soruyu

bilinen temel doğal sayıların özelliklerini kullanarak
yeniden kanıtladım.

a) n>1 için (2^n-1) sayısının (n) tamsayısına bölündüğünü
kabul edelim.

    n>1 için (2^n-1) sayısı  her (n) sayısı için tek
sayıdır.Dolayısıyla
(n)

    sayısı da
tek sayı
olmak zorundadır.(Eğer (n) çift sayı
olursa, (2^n-1)

    tek
sayısının çift
sayıya bölümü tamsayı olamaz, kabulümüze aykırıdır)

b) (n) in asal
çarpanlarından en küçük olanına (p)
diyelim.(p>2 dır).Fermat

teoreminden  p |
(2^(p-1)-1)
dır.p | (2^n-1)  olan en küçük
(n) sayısı, (s) olsun.

    Yani p | (2^s-1) dır.(s=<(p-1)) olacak
şekilde).Şimdi (s) nin, p | (2^m-1)
olacak

    bir (m) sayısı için, s | m  olacağını
kanıtlayalım. m=sq+r olsun.(0=<r<d
dir).(r) nin

    değeri için;
2^m-2^r=2^r(2^(m-r)-1)=2^r(2^sq-1)
olur.q=1 dersek buradan

p | ((2^m-1)-(2^r-1)) olduğu bulunur.p |
(2^m-1) kabul ettiğimizden,p | (2^r-1)

    de olmak
zorundadır.r<s olduğundan r=0 olmak
zorundadır.Şu halde

s | (2^m-1) olan her (m) tamsayısı için s | m olmak zorundadır.(p)
asalını

    (2^n-1) in böleni kabul etmemiz ve p |
(2^(p-1)-1) olması (Fermat!)
nedeniyle

    s | n ve  s |
(p-1)
olduğu anlaşılır.(n) sayısının en
küçük asal çarpanı p>2

    olan sayı
olduğundan, (n, p-1)=1 dır.Buradan da
s=1 olması gerektiği görülür.

    Ama p | (2^s-1) olarak kabul etmiştik.s=1 ise, p | (2-1) yani p | 1

    olur.Ama p>=2 olmak zorundadır.ÇELİŞKİ! Şu halde
baştan yaptığımız

    kabul
yanlıştır.Yani
n>1 her doğal pozitif sayı için, (2^n-1) sayısı (n) ile

   tam olarak
bölünemez!

   Bu kanıtlama biraz
uzun ve “karmaşık” gibi oldu; ancak her cümle dikkatle

   ve anlaşılarak
okunursa sanırım kanıt anlaşılacaktır.İlk yaptığım kanıtı, sonsuz

   terimli seriye, hata
terimi ekleyip o kanıtı devam ettirmektense (zira hem zor hem de

   2-3 sayfa gibi
uzun); bu kanıtı yapıp yazmayı daha uygun buldum.

   Sağlık ve esenlik
dileklerimle..

   A.Kadir
Değirmencioğlu

   Not: A
| B sembolü, “B sayısı A sayısına bölünür”
anlamında kullanılmıştır.

Kanıtın
anlaşılması için, (n) in ve (2^n-1)
sayılarının her ikisinin de tek

doğal sayı
oldukları hep “aklın bir köşesinde” olmalıdır.Yinede bu
kanıtımda da

"mantık/düşünme" hataları,belki kanıtta ilkinde olduğu gibi bir "boşluk"
olabilir.

Dikkatli üyelerden, ilkinde olduğu gibi uyarmalarını beklerim.

Malum:Hata, insana özgüdür.
         Hele
de sınavda değiliz ki! Korkalım:"Ya
kalırsak!"