[MD-sorular] doğal sayılar (Ekleme)

Burak Kaya burakvonkaya at gmail.com
18 Ara 2012 Sal 05:14:59 EET

Önceki e-mail'da Edward Nelson'dan söz ettim. Kendisinin 2007 yılında
verdiği bir konuşmanın slaytlarının bağlantısını vereyim:
https://web.math.princeton.edu/~nelson/papers/hm.pdf

Spekülatif kısımlarını atladığınızda aslında arkada çok da boş olmayan
bir argüman çıkarılabilir gibi sanki.

Temel olarak Nelson'ın ilk "kullandığı" nokta birincil derece mantığın
doğal sayıları karakterize edememesi: Diyelim ki "gerçek sayı" diye bir
kavram ürettik. Bir sayı eğer 0, S0, SS0, SSS0,... sayılarından biri ise
bu sayıya "gerçek" sayı diyelim. Bu kavramı formalize edemeyiz çünkü 0
ile başlayıp S (ardışık alma) operasyonunu "sonlu" kere uygulamak
isteyeceğiz. Bunu formalize edemeyiz çünkü zaten ne "sonlu" ne değil onu
tanımlamaya çalışıyoruz ve döngüsellikten kaçınmalıyız.

Tıkızlık teoremi ile PA'nın standard olmayan, yani "gerçek" olmayan bir
sayı içeren modelleri olduğu kanıtlanabilir. Yani öyle bir modelimiz ve
bu modelde öyle bir x sayısı var ki x, 0'dan S0'dan SS0'dan... farklı.
Kısaca PA doğal sayıları "gerçekten" karakterize edemiyor (öte yandan bu
PA'nın değil birincil derece mantığın suçu orası ayrı!).

Bu durumda bir "unary predicate" phi(x) ekleyelim diyor kendisi. Öyle ki
phi(x) yukarıda yapamadığımızı yapıp "gerçek" sayıları karakterize etmek
üzere tanıtılmış bir predicate, öyle ki phi(0) doğru ve phi(x)->phi(Sx),
bunlar sağlamasını beklediğimiz en düşük özellikleri. Buradan sonra
phi(x)'in sadece bu özelliklerini kullanarak a ve b phi'yi sağlayan iki
şey ise a+b'nin phi(x)'yi sağladığını kanıtlayamayacağını gösteriyor.
Daha sonra phi(x)'i bunu yapmak üzere "genişletmeye" çalışıyor, phi
üzerinden phi^0, phi^1, phi^2 tanımlıyor öyle ki phi^2(x) şu özellikleri
sağlıyor: phi^2(0), x ve y phi^2 yi sağlıyorsa, x'den önceki tüm sayılar
x+y, x*y, x+1 de phi^2 yi sağlar ve x, y phi'yi sağlar.

Kısaca "gerçek" sayıları karakterize etmek üzere eklediğimiz phi iki
"gerçek" sayının toplamının "gerçek" olduğunu kanıtlayamıyordu, bunun
üzerine bunu phi^2 diye bir "predicate"a genişlettik öyle ki phi^2 daha
iyi bir karakterizasyon veriyor, phi^2 yi sağlayan şeyler hem
"gerçek"ler hem de toplama ve çarpma altında kapalılar. Peki buna devam
edebilir miyiz? Daha sonra bunu ilerletip üst alma ve süper üst alma
altında kapalı phi^3 ve phi^4 predicateları bulamayacağımızı (kanıtını
vermiyor ama kanıtladığını) söylüyor.

Buradan da öyle bir phi^4 bulamıyoruz ya, belki de durmayan (yani
SS...S0 şeklinde bir "gerçek" sayıya uyguladığımızda sonlu adım sonunda
durup başka bir SSS......S0 sayısı vermeyen) bir süper üst alma işlemi
tanımlanabileceğini umuyor.