[MD-sorular] ers ve Murat'a yanýtlar-bölüm 2

Ali ilik aliilik at gmail.com
8 Kas 2005 Sal 23:31:30 EET

Murat Baş'ın sorusu:

Cotanjant formüllerini sormuşsunuz: aşağıdaki sitede var bazıları:

4 parça derken neyi kastettiğinizi anlamadım. 4 tane kotanjant formülü olsun
da ne olursa olsun mu diyorsunuz? Yoksa 4 parça kotanjant formülleri diye
bilinen klasik formüller mi var? Kotanjantla ilgili 4 değil 444 ten fazla
formül üretilebilir ki üretilmiştir de kanımca. Fakat belirtelim, formül
ezberlemektense formül bilmek daha iyidir! Çok alakalı olmayabilir ama
Yaşayan Yarın Dergisi Editörü Mutlu Ayar'ın (arkadaşım aynı zamanda ) içinde
kitap, ezberlemek kavramları olduğu için bir şiiri paylaşmak istiyorum.

Ä°nanmak ve tapmak

Ä°nanmak ve tapmak
Nedir arasındaki fark

Bir kitap aldın
Okudun,okudun
anlamadın
okudun ezberledin
sordular
cevaplayamadın

baktın
kitaba
kaldın

tapmak,

II

bir kitap aldın
okudun anlamadın
okudun çok az anladın
okudun az anladın
okudun anladın

kitabı yuttun
sordular
kitabı kustun...

Ä°nanmak

Mutlu Ayar

Kaynak:
http://www.antoloji.com/siir/siir/siir_SQL.asp?sair=11853&siir=134169&order=tarih

Neyse formüller mi??İşte birkaçı!:

Tanx=1/cotx , 1+cot x= csc x , cot2x= walla EZBERİMDE DEĞİL! (ama çıkarırım!
Bilen herkes te çıkarır! Ezberleyenler BELKİ hatırlar!). Sen de uğraş
arkadaşım çıkarırsın UĞRAŞIRSAN, cot2x in cot x cinsinden ifadesini.

Trigonometri ile ilgili gözleriniz formül görmekten zevk alanlar için(yok
ben ispat istemiyorum formül görme hastasıyım formül görünce ispatını
bilmesem de çok mutlu oluyorum diyenler için J)) buyurun bi Türkçe link:

http://www.geocities.com/aliataman2/astronomi/KureselTrigonometri.htm

83_baron at mynet.com <http://mynet.com> (isim belirtilmemiş) mail adlı
kişinin sorusuna yanıt:

Çok sık karşılaşılan bir durum ve söz ömrüm ve bilgim yeterse bu konuda
ilerde kapsamlı bir Türkçe kitap yazmaya çalışacağım! Salt "matematiğin
günlük hayattaki yeri" diye! Bu soruya her forumda karşılaşıyorsak, demek ki
bu konuda ülkemiz eksik. Gençler kitapçılarda böyle bir kitap görselerdi
alır okurlar bunları sormazlardı. Neyse bakalım fizik okurken proje
yapmıştım. Şu meşhur "Thomas' Calculus" kitabı var. Hemen hemen tüm özel
üniversitelerde ders kitabı olarak okutulur. Okutulmasa bile
kütüphanelerinde bulunur. İşte o kitabın gittim zamanında ışık üniv. de
kütüphaneden istedim. Zavallı CD cik!! Kimse almamış heralde kaç yıldır
üniversiteye geldiğinden beri 48 saatliğine aldım kütüphaneden kimlik
karşılığında bi güzel sildim üzerini. Eve gittim Pc ye yerleştir ve of anam
of!! Adamlar ne de güzel hazırlamışlar. Git o CD yi bul istersen. Şunu
yapıcaksın: Bir özel üniversitede okuyan bir öğrenciye durumu izah ediceksin
böyle böyle bir kitap var onun arkasındaki CD lazım ödünç alıp bana
verirmisin? Sana geri vericem diyceksin! O da kabul ederse CD yi alıp(Bu
arada 10th edition du en sonu bilmem 11. side çıkmıştır çıkmadıysa da
çıkar..e ticaret te var işin içinde olsun o kadar J) deiştirip diştirip yeni
baskı diye sürüyorlar. ) sana vericeksin. İngilizce biliyorsan sorun yok
(ama ne kadar matematik bilgin var bilemiyorum). Örneğin TNB reference frame
ne demek az çok bilirmisin?

O CD deki videoları belki 100lerce kez dinledim sadece hoşuma gittiği için
ve hatta aklımda arasıra yolda giderken mırıldanırım!! Bak ne diyor
birinde:,

Bildiğin lunaparktaki uçan tren ekranda(ya da ölüm treni derler ya hani
bazıları!) . Fonda çok hoş bir rock müziği..

"Every moving body travels with an attached TNB reference frame that helps
characterize the geometry of its motion in three-diemensional space.We can
use the TNB vectors and their derivatives to learn about a roller coaster's
orientation in space about how its path turns and twists!" dırı-rı-rıp dırp
rınivvv ninun-ninivvv dişye çok hoş bir şekilde bitiyor yaklaşık 1 dakikalık
"videocuk!"

Yukarıdaki ifadeyi internette bulamazsın! Aklımdan yazdım bak kıymetini
bil!:)

Ne diyor bu ifade peki?? Bir bakalım bakalım:

Biz düzlemde doğruyu nasıl ifade ederiz? O doğruyu çizeriz!

Biz düzlemde eğriyi nasıl ifade ederiz? O eğrinin her noktası aslında Teğet
ve Normalin kesişimidir o noktada. Yani düzlemde eğri bir tanjant-normal
kompozisyonudur.

Peki eğriyi DOĞRULARLA nasıl ifade ederiz?

Eğrinin her noktasını üç doğruyla ifade etmek suretiyle! Her noktada teğet,
normal ve binormal vardır. TNB(Tanget, normal, binormal). İşte böyle
..uzayda eğri de bir teğet-normal-binormal kompozisyonudur. Düzlemdeki eğri
sağa-sola kıvrılabilirken(x-y), uzayda yukarı –aşağı da kıvrılabilir(z aşağı
anlamında burda).

Şimdi de bir nokta düşünelim uzaydaki eğri üzerinde hareket eden. O noktanın
yerine de uçan ternin ağırlık merkezini koyalım. İşte mühendisler
parklardaki uçan ternin yolunu-düşmemesini gibi biz insanlar için hayati
önem taşıyan hız vs kriterleri öyle hesaplarlarki formüller ve matematiksel,
bilimsel yollarla "yupiiii" diye eÄŸleniriz parklarda!. Olay bu ;)

Ama şimdi ben sana sadece bir video yu açıklamaya çalıştım. Orda radar,
bungie jumping, ok atarken neden hedefin üzerine nişan alırız? Bunlar da
var..

Şahsen bir kaynak söyledim sadece, biri çıkar bir site verir, kitap önerir
belki. Herkes ne biliyorsa o! Bu grup ta paylaşım içinse ben de bir yol
önerdim.

Faydalı olabildiysem ne mutlu..yeter ki şu ülkede matematiği daha iyi
anlatalım, anlayalım, öğrenelim, öğretelim, paylaşalım. Matematik öcü değil!
Anlamadığımız şeye öcü diyemeyiz! Anlayan hiç kimse de öcü demez sanırım J

 Saygı ve sevgilerimle,

ali