Re: [MD-sorular] El yazması matematik yazılarını word'e aktaran bir program var mı?

Ali İlik aliilik at gmail.com
4 Haz 2007 Pzt 15:26:36 EEST

Mesaj için teşekkürler. Konuyu iyice araştırdım. Halen de araştırıyorum. Bir
çok şey yazılmış çizilmiş bu konuda. Konu elektronik mühendisliğinin OCR
(Optical Character Recognition) konusuyla alakalıymış.

Bir link: http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_character_recognition

Bu konuda bulduğum en kaydadeğer site şu:
http://www.inftyproject.org/en/index.html (Belliki bu insanlar bu işe fena
kafa patlatmışlar, patlatıyorlar.)

Şimdi klasik tarama işlemleri var evet. Ama yani konunun bazı altbaşlıkları
varmış. Şöyle izah etmeye çalışayım.

Yazı derken matematikle ilgili alabildiğine teknik ve graduate seviyesinde
abarık karakterler içeren bir yazıdan bahsediyorum ki en geniş kapsamlı
olarak olayı düşünelim. Ki çalışmalar da bu şekildeymiş.

1- Word'e matematikle ilgili bir yazı yazdık. Bunu A4 olarak printerden
çıktı aldık. Ya da direkt A4 olarak printerden almadık ama jpg/tif e falan
dönüştürdük - ki bunun adı da çıktı... Bunu tekrar latex'e dönüştüren
program var. Örnekleri şurda: http://www.inftyproject.org/en/demo.html#0002
2- Mouse ile bilgiyar ekranına bir şeyler yazdık. Bunu da worde (aslında
worde mi, bilmiyorum, ama karakterleri tanıyor işte- bir yere/beyaz bir
sayfaya size veriyor. Ki o sayfayı jpeg olarak alıp sonra latex sonra da
word olur herhalde.)

Vs vs... Ama bunlar aradığım değil....

Aradığım elle A4'e yazacaksınız... Gümbür gümbür şak diye Word'e
çevirecek... Öyle bir çevirecek ki sanki o yazı elle A4'e (kurşun ve ya
tükenmez/dolma-patlıcan- kalemle neyse) yazılmış değil de bilgisayar başına
oturup, equation editor ya da Mathtype vs neyse kullanılıp word e yazılmış
gibi görünecek. Hatta equation editorle edit bile yapılabilecek...

İşte bu yok! Kime göre yok? Berkeley Üniversitesi'nden aşağıdaki linkte kim
olduğuna dair bir fikir sahibi olabileceğimiz insana göre yok!

http://www.cs.berkeley.edu/~fateman/

Ki o da arayıp bulduğum linki referans vermiş. Belli ki o link
(InftyProject) bu konuda şu anda en hatırı sayılır geçerliliğe sahip
kişilerin bulunduğu yerlerden biri...

Berkeley'den Profesör Fateman diyor ki (bana yolladığı özel msjında):

"Try Infty from Japan, free, but don't expect it to work. Humans can't read
handwritten math reliably either.
RJF"

Israrlı sorularım üzerine ikinci mesajında:

"If you have a lot of handwritten math, and it is important to get it into
something like Word,
1. learn about MathML  and XML  and maybe TeX
2. Hire low-paid humans to
 a. transcribe it
 b. proofread it.

An OCR program will make many errors. You will have to hire a human to check
it over  (or do it yourself).  So the OCR is nearly
worthless unless it is almost perfect (99.+ percent).

Infty is the best I know of but there is an interative
Tablet PC program  in microsoft's  education pack (free) that is a cute
demonstration of math input.  It is not good enough for real work, and it
does not read from paper.
RJF"
Sonuç: Hüsran... Yok öyle bir şey henüz... En azından işimize yarayacak
kadarıyla yok... Yeteri kesinlikte çeviremedikten sonra (%99 gibi...!) onu
editlemekle zaman kaybedeceğimize oturup pc de yazarız...

Ama çalışmalar devam ediyor anladığım kadarıyla...

Zaten hani bilimsel olarak bu söylediğim doğru değil, böyle bir çıkarım
yapılamaz ama, öyle bir şey olsa şu anda duymuş olurduk... Çünkü kapış kapış
dünyanın heryerinde matematikçiler kullanıyor olurdu... Neden kassınlar ki
Latexte falan... A4'e yazar gibi hızlı bir şekilde Latex vb. ye yazabilenler
meclis dışı... Ya da öyle yazabilse bile biri, nostalji, buram buram kağıt
kokusu duymak isteyebilir.. Fırından yeni çıkmış saman kağıdına matematik
yazmak...

Aradığım program çıkınca muhakkak haberimiz olur çünkü yayılır dünyaya... O
bakımdan aramalarımı burada kessem iyi ederim.

04.06.2007 tarihinde Barış DEMİR <barisburcin at gmail.com > yazmış: