Re: [MD-sorular] öss'ye bakýþ

Ali Ýlik aliilik at gmail.com
20 Haz 2007 Çar 14:20:03 EEST

"4. EÄŸitimin anadilde verilmemesi. Ben anadolu
lisesinde okudum ve
ingilizce denen illetin ortaokuldaki performansımı çok
kötü etkilediğini
belirtmem gerekiyor."

Burada bir ÅŸeye deÄŸinmek istiyorum. Ana dilde/ana dilin haricindeki bir
dilde eğitim-öğretimi hep ilginç bulmuşumdur.

Uzatmadan bir iki ÅŸey diyeceÄŸim.

İngiliz-Amerikalı-Fransız asıllı Amerikalı vs gibi bir çok kişiden ingilizce
matematik dinledim.

Gördüm ki ingilizce olarak matematiği çok daha rahat anlıyor ve öğreniyorum.

Bunun nedenini sorguladım.

Şunlar diye düşündüm:

1- Matematik evrenseldir. Ana dilde olmayan matematikle ana dildeki
matematik arasında neredeyse hiç fark yoktur.

2- Avrupalılar, özellikle Amerikanlar -gözlemlediğim kadarıyla- boş
konuÅŸmazlar. Direkt konuya gelirler. Derste sohbet yapsalar bile baymazlar.
Matematikle ilgili sohbet yapsalar da derste, o sohbetler çok faydalıdır.
Kısacası baymazlar. Bazen Türk hocaların derste baydığını görüyorum.
"Ikıı-hık-gıkı..." Ya kardeşim gel konuya.. Tanjant alfadan bahsedeceksin
ama 80 darbesinden bahsediyorsun. Olacak iş değil. Bahsedeceksen de öyle net
cümleler kur ki ne dediğini anlayalım.

Yaşlı matematikçilere bildiğim kadarıyla yutdışında uzun süre görev
veriyorlar, değer veriyorlar. Ama gerçekten iyilerse... Bizde otokontrol
diye bir şey yok. Devlet üniversitesine kapak attı mı biri, ne kadar kötü
matematik anlatsa da ölene kadar kalıyor orada...

Bizim toplumumuz genelde, bir trafik kazası gördüğünde hemen olay nedir diye
bakar, vs. Tamam duygusal olmak güzel de, işinize duygusallığı çok fazla,
haddinden fazla -ki o had ne kadarsa artık- karıştırırsanız ne kadar
sağlıklı bilim yaparsınız bilmiyorum. Amerikalı ve Avrupalılar - ya da bunu
aşmış toplumlar diyelim- buz gibi. Adamlar resmen buz gibi. Tamam aile
yapısı falan kalmamış olabilir ama iş ciddiyetlerini örnek almamız lazım.
Adamlar dakik. Bizde saat 16.50'de -mesaiye daha koskocaman bir on dakika
varken- vezne kapandı diyoruz. Böyle bir şey olabilir mi? Nerede işe saygı?
Laubalilikten geçilmiyor. Laubali olacaksan arkadaşına, tanıdığına ol.
Vatandaş gelmiş veznede bekliyor. Vezne kapandı diyorsun. Kapandıysa git
evine o zaman ne lak lak ediyorsun orada.

3- Ana dili ingilizce olmayan bir matematikçiden de ingilizce matematik
dinlemek de keyifli. Kafa ÅŸiÅŸirmiyor. Genel konuÅŸuyorum bu konularda,
istisnası olabilir. Çünkü anadilinde konuşsa daha çok şey konuşacak.
İngilizceyi anadili gibi bilmediğinden şakır şakır konuşamıyor. Eğer
konuşuyorsa da o kişi Amerikalı'ların iş ciddiyetini bir şekilde dersine
yanısıtır diye düşünüyorum.

Amerikancılık oynamış gibi olmayayım ama iş ciddiyeti konusunda -Japonları
dakiklik konusunda es geçerek büyük bir hata yaptığımı yeni fark ettim- çok
iyiler.

4- Yok

4 yok daha fazla uzatmayayım ben de.

Ha bu arada, "ana dilde eğitimi sırf milliyetçi duygulardan ötürü savunmak"
konusuna girmedim çünkü listenin amacından çok çok sapmış oluruz...
Değindiğim konu, "öğrencinin bilimi daha iyi algılaması bağlamında ana dilde
eğitim-öğretim olmalı mı olmamalı mı"ydı.

Bu Öğrenci Sevme Sınavı/Öğrenciyi Seven Sınav (!!) mevzusu ne zaman bitecek
merak ediyorum -bitmesini istiyor değilim (ama bu istemediğim anlamına da
gelmez).

Saydım, başlığında ÖSS kelimesi geçen 50'den fazla mesaj yollamışız listeye.
Sanırım bu bir rekor, listemizin tarihinde .

Ali

20.06.2007 tarihinde Temmuz Erdaloðlu <temmuz_er at yahoo.com> yazmış: