Re: [MD-sorular] olasılık-fourier analizi

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
11 Eki 2007 Per 00:25:01 EEST

Anladim galiba sorunu. Pratikte cok kullanilan dagilimlarin nereden
ciktigini bilmek onemli olabilir gercekten. Sanirim "Bernoulli trial"
kavramindan cikar cogu. Poisson dagilimini kitap anlatmis, gerci orada cok
onemli birseyi unutmus, np carpiminin sabit kalmasi kosulunu. Yani n
kafasina gore sonsuza, p de kafasina gore sifira gidemez, carpimlarinin
sabit olmasi gerek. Gaussian daha once de yazdigim gibi central limit
theorem'den dolayi onemlidir, oradan cikar gibi dusunulebilir. Ayni
dagilimdan secilmis cok sayida rassal degiskenin toplami olan rassal
degisken, Gaussian'dir.

Exponential dagilim, geometrik dagilimin surekli hali gibi dusunulebilir.
Bunu gostermeye benim matematigim yetmez, ama sezgisel olarak anlamak zor
degildir. Ikisi de "memoryless" dagilimlardir ornegin. Yani X exponential
ise,

P(X > a+b | X > a) = P(X > b)

esitligi gecerlidir. Ve bildigim kadariyla bu ozelligi saglayan tek surekli
dagilimdir. Dedigim gibi bu tekligi kanitlayamam, matematigim yetmez. Ama
ornek vermek gerekirse, bir ampulun omru boyle modellenir. Ornegin bir
ampulun calismaya basladiktan sonra ilk 10 dk icinde patlamasi olasiligi P
ise, aradan 5 sene gecip de hala patlamadiktan sonraki ilk 10 dk icinde
patlamasi olasiligi da P'dir.

Gamma dagilimi ise beta parametreli exponential dagilimli alfa tane
degiskenin toplaminin dagilimidir.

"Poisson process" diye aratinca baya uygulamasi cikar bunlarin, cok yerde
kullanilirlar.

Belki coktan anlatilmis seylerdir bunlar tabii, ama yine de yazayim dedim.

Kerem