Re: [MD-sorular] teğetlik

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
7 Eyl 2007 Cum 01:23:11 EEST

Tamamen geometrik bir tanim vermek mumkun degil tahminimce, isin
icinde bir yerde analiz girmesi gerekiyor. Ancak egrinin sivri
noktalari olmadigini varsayarsak (sivri nokta sadece geometriyle tarif
edilemez herhalde) o zaman asagidaki tanim yapilabilir

L dogru, Gamma egri ve T de kesistikleri nokta olsun. Eger T'nin bir
komsulugunda Gamma L'nin tek bir tarafinda kaliyorsa o zaman gamma
L'ye T'de teget diyebiliriz.

Dogrunun bir tarafinda olmak tanimlidir ve bir dogrunun iki tarafi
oldugu hilbert aksiyomlari ile gosterilebilir.

Ancak burada egrinin sivri noktasi olmasin gibi bir kosul koyduk. Bunu
diyebilmek bile (yanilmiyorsam) analizi isin icine sokmayi
gerektiriyor, yani yakinsama vb. kavramlari. Eger analizi isin icine
sokacaksak o zaman soyle bir tanim da yapabiliriz. Eger gamma,
Gamma'nin bir parametrizasyonuysa ve gamma(t) = T ise ve gamma'(t)
vektoru 0 degilse ve L'nin dogrultusundaysa
o zaman L'ye Gamma'ya T'de teget diyebiliriz.

Herhalde soyle bir genellestirme de yapilabilir (simdi yapiyorum).
Herhangi bir turevlenebilir cokkatli ve bir de lineer nesnemiz olsun.
Eger lineer nesnenin (dogru duzlem vb.) adi V ise ve cokkatli uzerinde
T'den gecen tum egrilerin T'deki turev vektorleri kumesi A ise:
V ile A'nin simetrik farki (V\A U A\V) boskumeyse o zaman V cokkatliya
T'de tegettir diyelim.

Bu tanimi simdi uydurdum ve sonundaki abuk subukluk bir dogruyu bir
yuzeye ve bir duzlemi bir egriye teget yapabilme istegimden
kaynaklandi.
Eger bu tip seyler gereksizse ve genellikle bir cokkatlinin kendi
boyutundaki teget nesneleri inceleniyorsa yukaridaki tanim oldukca
sadelesir ve son kosul V = A olur.