[MD-sorular] Re: Açık Gönderme (Open Mapping)

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
8 Oca 2008 Sal 06:17:30 EET

Tamam, oldu.
MD-sorulara yazmamın böyle bir etkisi oluyor nedense.

f = p o g olduğunu göstereceğiz. g : R^n --> R^n, x yöresinde bir
diffeomorfizma ve p de ilk m koordinata izdüşüm olmak üzere. Böylece
diffeomorfizmalar ve izdüşümler açık göndermeler olduğundan, f de öyle
olacak.

Df(x), m x n bir matris ve rank'ı m olduğundan m tane lineer bağımsız
sütunu var. Gerekirse f'nin değişkenlerinin adlarını değiştirerek, ilk
m sütunun lineer bağımsız olduğunu varsayabiliriz. (varsaymasak da
olur aslında ama kolaylık olsun diye öyle yapıyoruz).

r fonksiyonu son n - m koordinata izdüşüm olsun.

x --> g(x) = ( f(x) , r(x) ) ile tanımlanmış g = ( f, r) göndermesini ele alın.

g : R^n --> R^n ve Dg(x), bir blok köşegen matris.
Sağ alt blokta (n-m)x(n-m) bir birim matris var. Sol üst blokta ise
tecrit ettiğimiz k lineer bağımsız m-vektör, yani yine tersinir bir
matris.

Bu da demek oluyor ki Dg(x), tersinir. Hatta x'e yakın y'ler için
Dg(y) de tersinir.
Demek ki g yerel bir diffeomorfizmaymış, bu da açık bir gönderme
olduğu anlamına geliyor.

Ayrıca p o g = f olduğu için, f de x yerelinde açık bir gönderme.