[MD-sorular] Bir abelyen grup p*q elemanliysa neden devirli olmak zorundadir?

berat okutan tazi55 at hotmail.com
8 Kas 2008 Cmt 10:11:48 EET

Hocam, son yazdığınız mail bu galiba.
Kanitladiginizi sandiginiz teoremin yanlis oldugunu yazdigimi saniyorum.
A. Her değişmeli grubun, dereceleri p^n olacak şekilde devirli grupların çarpımı şeklinde gösterilebildiğini ve bu gösterimin tek olduğunu söyleyen bir teorem gördük bu sene. Buna göre pq (p ve q farklı asallar) dereceli değişmeli bir grup Cp X Cq (Cq X Cp ye izomorfik zaten) şeklinde gösterilebilir ancak. Ayrıca m ve n arasında asalsa Cm X Cn = Cmn olduğunu da gördük. Bu teoremden pq elemanlı bir değişmeli grubun devirli olduğu geliyor zaten. Şimdi ben kendi ispatımı (bu sefer doğru olarak) yazıyorum. q>p olsun. Önce 1 den farklı tüm elemanların derecelerinin q olamayacağını göstereyim: q asal olduğu için, tüm farklı q elemanlı devirli grupların (bunlar Q1,Q2,...,Qk olsun) 1'den başka kesişimi yoktur. Her elemanın derecesi q olduğundan,Qi lerin birleşimi G'ye eşittir. Burdan qp=k(q-1) +1 olur. O zaman k(q-1)=qp-1=qp-p+p-1=p(q-1)+(p-1) olur. O zaman da (q-1)|(p-1) olur ve q>p, p>1 olduğu için bu çelişkilidir. O zaman derecesi p veya qp olan bir eleman var. qp varsa zaten devirli. Diyelim p dereceli bir eleman h var. H=<h> olsun.G değişmeli olduğundan H normaldir. O zaman G/H q elemanlıdır, böylece devirlidir. gH G/H ın üreteci olsun. g'nin derecesi en az q dur (yoksa gH ın ürettiği grup q dan az elemanlı olurdu.). q>p olduğundan g nin derecesi ya q yada qp dir. qp ise G devirlidir. qp değilse q'dur, o zaman gh a bakalım. gh 1 e eşit değildir yoksa g'nin derecesi p olurdu. (gh)^p=g^p (grup değişmeli olduğu için) bu da 1'e eşit olamaz.(gh)^q =h^q bu da bir değildir çünkü p q'yu bölmez. Böylece gh ın derecesi pq dur.Grup G devirlidir.

From: nesin at bilgi.edu.trTo: tazi55 at hotmail.com; tibetefendi at yahoo.com; md-sorular at matematikdunyasi.orgSubject: RE: [MD-sorular] Bir abelyen grup p*q elemanliysa neden devirli olmak zorundadir?Date: Fri, 7 Nov 2008 20:27:43 +0200

Kanitladiginizi sandiginiz teoremin yanlis oldugunu yazdigimi saniyorum.
A.

From: md-sorular-bounces at matematikdunyasi.org [mailto:md-sorular-bounces at matematikdunyasi.org] On Behalf Of berat okutanSent: Friday, November 07, 2008 6:05 PMTo: tibetefendi at yahoo.com; MD MDSubject: Re: [MD-sorular] Bir abelyen grup p*q elemanliysa neden devirli olmak zorundadir?

g nin derecesi en az q olmak zorundadır demem gerekirdi.(Olmasa gH ın ürettiği grup q dan az elemanlı olurdu.) O zaman ya q ya da pq olur zaten. İki durum da bizim işimizi görüyor.

Date: Fri, 7 Nov 2008 03:50:07 -0800From: tibetefendi at yahoo.comSubject: RE: [MD-sorular] Bir abelyen grup p*q elemanliysa neden devirli olmak zorundadir?To: tazi55 at hotmail.com; md-sorular at matematikdunyasi.org

Merhaba,

H p dereceli bir altgrup ve H ı üreten eleman h olsun. H değişmelidir, dolayısıyla normaldir. G/H (quotient group) q elemanlı olmak zorunda olur çünkü H'ın "left coset"lerinin sayısı q'dur. G/H derecesi q olduğu için devirlidir, G/H ı üreten eleman gH olsun. O zaman g'nin derecesi q olur. Böylece gh'ın derecesi qp dir.
Evet, harika görünüyor.Yalniz, "G/H ı üreten eleman gH olsun. O zaman g'nin derecesi q olur." kismini anlamadim.Aradaki baglantiyi kuramiyorum. Bir de karsi örnek buldum. Örnegin grubumuz G=Z/6Z olsun. H={[0],[2],[4]} olsun. g=[1] diyelim. Bu durumda gH elemani G/H'nin üretecidir ama g'nin derecesi q=2 degil.Simdi burada g'yi [1] yerine [3] secseydik. gH yine üretec oluyor. ama bu sefer dediginiz gibi derecesi 2 oluyor. Mesele g'nin net olmamasi. Yani gH üretec dediginizde gH'yi olusturan tek bir g'den bahsediyor olmuyoruz.Üretec gH olsun, gH yi olusturabilen g lerin derecesinin p olamayacagini göstersek yetiyor. Cünkü 1 olamayacagini biliyoruz. (Eger 1 olsaydi G/H'nin derecesi 1 olurdu ama 1 asal degil) geriye q veya pq olabilme ihtimali kaliyor. Ikisi de isimizi görüyor. Devamini getiremedim.Sanki bir seyler olacak gibi.Tibet

Connect to the next generation of MSN Messenger  Get it now!
Discover the new Windows Vista