[MD-sorular] Ynt: Re: İkiz Asallar

Metin Saraykoylu msaraykoylu at cs.bilgi.edu.tr
1 Ara 2009 Sal 22:34:42 EET

Merhabalar,

Zannedersem anlatmak istedigimi anlatamamisim, yazdigimi tekrar okuyunca
farkettim.

Cevaplarim altta...

01 Aralık 2009 11:10 tarihinde dede <dede_47 at mynet.com> yazdı:

> Sayın Metin Sarayköylü;
> 1)Her ikiz asal sayı çiftinin 6n+1 ve 6n-1 şeklinde olduğu
> eğer kanıtlı değilse, "sonsuzun" bilmem neresinde (atıyorum)
> 12n+1 ve 12n-1 şeklinde ikiz asal sayı çiftinin olmadığı nasıl
> söylenebilir?
> (n=1 için bu form; 11,13 ikiz asal çiftini bak veriyor!
> belki daha başka formda ikiz asal da vardır!)

Daha onceki mailimde zaten bunlarin *neden 6n±1 seklinde
yazilabildigini *gosterdim.
Ancak zaten sizin dediginiz 12n±1 seklinde yazilabilen butun sayilar 6n±1
seklinde de yazilabilir. Hatta 2n±1 seklinde de yazilabilir. Format bulmak
pek de zor bir is degil (herhalde!).

> 2) İngizlice metne dikkat ederseniz; 6n+1 ve 6n-1
> ikiz asal sayı çifti olması için n=1 hali hariç; her n sayısı değil;
>  n sayısının sonunun sadece 0,2,3,5,7 ve 8 ile bitmesi gerektiği
> belirtiliyor.
> Bu durumda yine bilmem "sonsuzun" bir yerinde öyle bir (n) sayısı vardır ki
> sonu 1 ile veya 6 ile biter; ama 6n-1 ve 6n+1 sayıları ikiz asal olur.O
> zaman da n için
> konulan bu koşulun anlamı kalır mı?(veya neden konulmuş eğer kanıt yoksa?)

Sorunun o kismini atlamisim, dusunup tekrar yazacagim.

>  3) Eğer ikiz asalların şeklinin bu olduğu kanıtlı ise örneğin
> benim "her ikiz asal sayı çiftinin toplamı 12 ye, farkı ise
> 2 ye bölünür; yani toplamları ve farkları çift sayılardır"
> önermem doğru olmalıdır, değil mi?

Pek tabii, dogrusunuz. Zaten ikiz asal sayilar tek sayi olmak zorunda. Iki
tek sayinin toplami da; farki da cift sayidir.

> Şimdi ben ileri sürdüğüm bu önermeye dayanarak;
> "çift sayıların sayısı sonsuzdur; şu halde ikiz asalların sayısının
> sonlu/sonsuz olup/olmadığı varsayımını kanıtlamaya bu önermem
> ile başlarsam, benden kendi önermemi kanıtlamam istenecek mi?

Tam olarak demek istediginizi anlamadim. Ikiz asal sayilarin toplami ve
farki cift sayidir, cift sayilar da sonsuz tanedir -eger sonlu sayida cift
sayi olsaydi ikiz asal sayilar da sonlu tane olacakti- buradan hareketle
"belki" ikiz asallarin sonsuz olduguna gidebilirim mi demek istiyorsunuz?
Eger oyle diyorsaniz buradan hareketle ikiz asallarin sonsuzluguna
ulasamazsiniz gibi geliyor bana.

> 4) Sorumu sorarken, tek amacım 6n+1 ve 6n-1 formunun
> ikiz asalların tek "formu" olup/olmadığının kanıtlı olup
> olmadığını öğrenmektir.(Sanırım bu kanıtlı ise ikiz asallarla
> ilgili birçok soruyuda yanıtlamak kolay olur)

Tek formu degildir elbet, yukarda da dedigim gibi, mesela ikiz asallar 6n±1
formunun yanisira 2n±1 formunda da yazilabilirler.

> İyi çalışmalar....
> A.Kadir Değirmencioğlu

Sevgiyle,

Mt.